Celebració el 3 i 4 d’octubre
Drons a la Colònia Güell
La Festa del Modernisme de les antigues instal·lacions tèxtils de Santa Coloma de Cervelló recrearà la col·locació de la primera pedra de la cripta, declarada patrimoni mundial per la UNESCO, i inclourà un espectacle lumínic.
Les innovacions que Gaudí va dissenyar a la cripta han tingut una influència decisiva en l’arquitectura contemporània
La Festa del Modernisme de la Colònia Güell recrearà la col·locació de la primera pedra de la cripta, declarada patrimoni mundial per la Unesco. La celebració, planificada per al cap de setmana del 3 i 4 d’octubre, inclourà un espectacle lumínic de drons inspirat en les formes orgàniques de Gaudí. Serà una de les grans propostes de la programació de l’Any Gaudí a la comarca del Baix Llobregat.
La commemoració, impulsada pel Departament de Cultura amb motiu del centenari de la mort d’Antoni Gaudí, arrencarà a la comarca del Baix Llobregat amb una jornada que reafirmarà el valor universal d’aquest tresor arquitectònic.
La presentació de la Festa del Modernisme va començar amb una visita guiada a càrrec de l’humanista Gemma Martí, experta en l’univers de Gaudí. Els assistents van poder recórrer l’interior de la cripta i pujar al terrat, per redescobrir elements pioners com la maqueta funicular, les estructures arborescents i els murs inclinats, innovacions que Gaudí va assajar i que han influït decisivament en l’arquitectura contemporània. L’acte, organitzat conjuntament pel Consorci de la Colònia Güell i l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló, va reunir representants de les administracions consorciades –Generalitat (Incasòl), Consell Comarcal del Baix Llobregat, Diputació de Barcelona (DIBA)–, així com alcaldes i regidors.
Durant els parlaments, la presidenta del Consorci de la Colònia Güell, Eva Martínez, va destacar que l’Any Gaudí és una oportunitat per posar en valor el patrimoni i reafirmar el compromís del Baix Llobregat amb la cultura, la sostenibilitat i la innovació. "El modernisme forma part de la nostra identitat comarcal i és un motor per continuar construint un territori viu, connectat i amb mirada de futur", va afirmar.
Per la seva banda, l’alcaldessa de Santa Coloma de Cervelló, Maria Pau, va remarcar la importància de la implicació del teixit associatiu i de les entitats locals per fer possible una programació "viva, participada i arrelada al territori", i va destacar aquesta antiga colònia tèxtil com un "testimoni viu de la identitat del país".
Una desena de fires modernistes seran un altre dels vectors sobre els quals pivotarà l’Any Gaudí. El calendari va arrencar el cap de setmana del 2 i 3 de maig a Cerdanyola del Vallès, amb el Mercat Modernista Roser de Maig, i es tancarà del 16 al 18 d’octubre, amb les Jornades Modernistes de la Garriga i Els Embarrats de Sant Joan de Vilatorrada.
Els orígens
El programa també inclou les fires modernistes de Terrassa, Barcelona i Sant Vicenç de Castellet, a més de les Jornades del Modernisme de Gelida (del 5 al 7 de juny) i de Canet de Mar (del 25 al 27 de setembre), així com la Diada modernista Escenes d’estiueig de Cardedeu (del 2 al 4 d’octubre) i, finalment, la Festa Modernista de la Colònia Güell (el 3 i el 4 d’octubre). La DIBA dona suport a aquestes fires amb l’objectiu de posicionar la província com a destí modernista
La Colònia Güell va començar a formar-se l’any 1890 a iniciativa de l’empresari Eusebi Güell a la seva finca Can Soler de la Torre. La va dotar d’equipaments culturals i religiosos i va incorporar el corrent modernista a les noves construccions, encarregant projectes a diversos arquitectes, i singularment a Antoni Gaudí la construcció de l’església. La primera pedra es va col·locar el 4 d’octubre de 1908.
Notícies relacionadesL’arquitecte és un personatge principal en les recreacions de la Festa del Modernisme de la Colònia Güell, ja que Güell no li va encarregar únicament el disseny de l’església. La DIBA assenyala que hi ha indicis "força clars" que apunten que l’arquitecte també va definir l’estructura urbanística de l’entorn. "I és segur que es va encarregar dels edificis principals, com la casa del metge o la cooperativa", assenyalen fonts de la DIBA. Algunes cases de treballadors, que mantenen la seva fisonomia actualment, s’atribueixen a Francesc Berenguer i Mestres, col·laborador de Gaudí.
Els actes de l’Any Gaudí també inclouen concerts, com per exemple el de la Coral d’Antics Escolans de Montserrat (2 d’octubre); una ponència sobre la poc coneguda faceta de Gaudí com a dissenyador de mobles, a càrrec de Mònica Piera Miquel (1 de juny); i la presentació del llibre Interpretació simbòlica de la Cripta de la Colònia Güell, de Miquel Domènech i Roig.
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora de la situació a l’Orient Mitjà
- Club d’Estil El Mundial 2026 dispara la moda ‘blokecore’: aquestes són les samarretes de futbol més populars que prendran els carrers aquesta primavera-estiu
- Celebració el 3 i 4 d’octubre Drons a la Colònia Güell
- Al minut Guerra Ucraïna-Rússia, en directe, última hora del conflicte
- Any Gaudí. Casa Vicens On neix l’univers de Gaudí
