Mobilitat sostenible

Una quinzena de grans ciutats encara no multen els vehicles vetats

Els municipis s’escuden en el fet que fins ara no s’havia posat en marxa el registre català d’autoritzacions per circular per les ZBE

Cap urbs de més de 50.000 habitants de fora de l’àrea metropolitana ha començat a multar

Mataró, Vilanova i la Geltrú i Rubí, entre d’altres, encara no han aprovat la seva ordenança municipal

zentauroepp51487357 191223jm  el vicepte del amb antoni poveda asiste a la insta191223192743

zentauroepp51487357 191223jm el vicepte del amb antoni poveda asiste a la insta191223192743 / JOAN MATEU PARRA

3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +
Guillem Costa
Guillem Costa

Periodista

Especialista en medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

Las grans ciutats catalanes tenen deures pendents en matèria de zones de baixes emissions (ZBE). No totes, però sí la majoria. Especialment quant a la imposició de sancions als vehicles contaminants que tenen vetada la circulació en els perímetres urbans restringits. Dels 23 municipis de Catalunya de més de 50.000 habitants, els obligats per la regulació estatal, encara no sancionen una quinzena. Cal recordar que l’aplicació de sancions en les ZBE és condició per obtenir ajudes estatals al transport públic.

Un gruix d’urbs s’ha escudat –fins i tot en les ordenances municipals– a esperar el registre català d’autorització d’excepcions, responsabilitat de la Generalitat, per impulsar la política mediambiental. Una vegada aquesta infraestructura digital ja s’ha posat a caminar, tal com ha avançat EL PERIÓDICO, el focus torna a posar-se sobre els ajuntaments.

Concretament, sobre els grans ajuntaments que no pertanyen a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que disposa d’un pioner registre propi que compta amb més de 200.000 usuaris inscrits i unes 450 autoritzacions diàries a vehicles sense etiqueta per dia feiner. És el que utilitzen ja Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Sant Boi de Llobregat, Viladecans i el Prat de Llobregat. Aquests són els municipis metropolitans amb ZBE activades i amb un règim sancionador actiu que preveu generalment multes de 200 euros que poden arribar a 260 euros en cas de reincidència. Sant Cugat és un cas excepcional: preveu multes de fins a 500 euros per a sancions molt greus.

El forat de les ZBE es troba fora del territori de les 36 ciutats metropolitanes: cap municipi de més de 50.000 habitants ha començat a multar encara. Sí que hi ha regulacions del trànsit actives, per exemple en el cas de Terrassa, però els ajuntaments encara no sancionen. En diversos reglaments locals, com per exemple els de Girona, Granollers o Mollet del Vallès, s’explicita fins i tot que la mesura està condicionada al fet que la Generalitat acabi posant en marxa el seu registre d’excepcions. Aquest moment arribarà d’aquí a unes setmanes, segons confirmen fonts del Departament de Territori, malgrat que els municipis ja estan provant la plataforma en fase beta.

Més enllà de les sancions, hi ha encara municipis que ni tan sols han aprovat la seva ordenança municipal necessària per implementar la ZBE. Són Mataró, Rubí, Vilanova i la Geltrú o, ja en el context de l’AMB, Castelldefels i Santa Coloma de Gramenet. Altres grans ciutats com Tarragona o Reus sí que s’han posat les piles durant aquests primers mesos de l’any i han tirat endavant les seves ordenances.

Els més bel·ligerants

També en el context metropolità, l’Hospitalet i Cornellà tampoc multen provisionalment perquè el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va tombar les seves regulacions i els consistoris les estan refent. I cas a part és el de Badalona, on l’alcalde Albiol projecta una ZBE sense etiquetes ambientals tot i que són un "requisit imprescindible" de les ZBE.

No és casual que les ciutats que encara no tenen implementades ni multen en les seves ZBE coincideixin amb les que van ser més bel·ligerants contra la norma catalana que regula les restriccions als vehicles més contaminants. "El decret és un despropòsit i manifestem el nostre contundent rebuig", va arribar a afirmar Ana María Martínez (PSC), alcaldessa de Rubí i presidenta de l’Arc Metropolità de Barcelona, lobby que agrupa grans ciutats de la segona corona metropolitana com Sabadell, Terrassa, Mataró, Rubí o Vilanova i la Geltrú.

Notícies relacionades

Aquests mateixos municipis són, com ja va explicar aquest diari segons dades dels parcs de vehicles matriculats, els que compten amb més proporció de vehicles potencialment afectats per les ZBE. Per ordre, i sumant tant vehicles sense etiqueta com amb etiqueta B, el que estipula el decret català, els municipis més afectats per les ZBE són Manresa, Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers, Mataró i Sabadell. Barcelona és la 13a ciutat amb més proporció d’afectació (un 51,8%), tot i que supera qualsevol altre municipi en el total absolut de vehicles potencialment afectats per les ZBE del Govern: 485.646.

"Hem parlat amb tots els municipis i, en concret, hem realitzat diverses reunions de treball per ajudar els més reticents a interpretar la flexibilitat del decret", explica la directora general de Qualitat de l’Aire i Canvi Climàtic, Sonsoles Letang.