La inflació en el turisme
Viatjar o allotjar-se en un hotel aquest estiu serà un 16% més car que el 2024
En contra de la tendència a la moderació de l’IPC general, els vols i els paquets turístics s’han encarit en més de dos dígits
La forta demanda internacional impulsa els preus

A les portes de les vacances d’estiu, els preus dels paquets turístics, dels vols nacionals i internacionals i dels hotels i hostals estan aquest 2025 més cars que mai. Si ja l’any passat agafar un avió o reservar una habitació costava entre un 10% i un 35% més que abans de la pandèmia, ara els preus turístics són, en alguns casos, un 16% més cars que l’any passat. I això que, en línies generals, la inflació fa uns mesos que està bastant moderada a Espanya, fins a situar-se en el 2,2% l’abril passat, gràcies, en bona part, al fet que els aliments, els carburants, la llum i el gas han contingut els seus costos respecte a un any enrere.
Arribats a aquest punt, el comportament dels preus turístics està escapant a una inflació que semblava que estava finalment sota control. ¿Què ha passat? ¿Com s’explica que sent l’alimentació i els transports més barats s’hagi encarit tant el turisme? La clau respon a una fórmula tan antiga com la llei de l’oferta i la demanda, apunten els experts: com que aquesta última està tan disparada (fins a nivells de rècord i impulsada sobretot pel pes dels visitants internacionals), els preus no han tardat a repercutir-ho. És una tendència que respon a una dinàmica pròpia i molt particular del sector, una inflació oculta que evoluciona en sentit contrari a la general.
Segons les últimes dades de l’índex de preus al consum (IPC), les publicades el 14 de maig passat per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), l’increment del 13,7% que van registrar els preus a l’abril dels paquets turístics nacionals (això inclou viatges i excursions organitzades, amb transport, allotjament i guia inclosos) és el més alt des de l’agost passat, en ple apogeu vacacional. Aquesta pujada, que va multiplicar per cinc la mitjana intermensual de l’índex general, es va produir per la coincidència amb la Setmana Santa, però xoca, justament, amb la baixada que van experimentar aquell mateix mes, per exemple, els carburants, que es van abaratir un 3,9%, o l’electricitat, que va descendir un 2,3%.
Des de les vacances de Pasqua del 2024 –que l’any passat van caure al març–, els bitllets per a vols nacionals i per a vols internacionals s’han encarit un 16,5% i un 16,4%, respectivament. Les reserves en hotels o hostals surten ara un 13,5% més cares respecte a 13 mesos abans, mentre que els paquets turístics internacionals costen un 14,9% més. Els càmpings i albergs són entre un 4,4% i un 6,3% més cars.
El sector, que no deixa de veure amb certa preocupació aquestes pujades de preu perquè poden desincentivar possibles clients i li resta competitivitat davant altres destinacions, atribueix l’augment a factors com ara la proximitat que hi ha aquest any entre Setmana Santa i l’inici de l’estiu, cosa que farà que la temporada alta sigui una mica més curta. La part positiva, destaquen, és que una pujada generalitzada dels preus turístics juga a favor de les destinacions nacionals. A més, per protegir-se davant noves pujades de preu, els ciutadans estan optant, cada vegada més, per reservar amb antelació, cosa que facilita una millor planificació per als hotelers.
Continuarem viatjant
"El 72% dels espanyols preveu mantenir el pressupost per viatjar aquest estiu i això són dades molt positives per al turisme a Espanya", explicava aquesta setmana Eduardo Prieto, director general de Visa Espanya, que anualment elabora una enquesta sobre les previsions vacacionals dels usuaris. Segons aquest estudi, recollit per la Cadena SER, el pressupost dels que viatgen per Espanya ascendeix a 900 euros de mitjana, mentre que la despesa dels que han decidit visitar algun país europeu puja a 1.475 euros de mitjana. Per viatges extracontinentals, la despesa suma 2.500 euros.
Notícies relacionadesAixò significa que el pressupost ha augmentat un 40% des del 2021, segons revela el Baròmetre de Vacances que ha dut a terme l’empresa d’estudis de mercat Ipsos per a la companyia d’assegurances Europ Assistance. Entre els que viatjaran aquest estiu, dos de cada tres espanyols ho faran dins del mateix país. Les destinacions més populars seran la platja (57%) i, en segon lloc, les ciutats (42%). Aquesta última opció és més valorada pels espanyols que per la mitjana europea (28%), on la platja també lidera les preferències, seguida per les ciutats, el camp i la muntanya.
La preferència pel turisme nacional, segons constata aquest informe, només es repeteix en països del sud com França, Itàlia o Portugal, on més enllà dels preus, les similituds culturals i climàtiques també juguen a favor de l’entorn nacional.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- FUTBOL I INVERSIÓ Compro un club mentre jugo en un altre: Messi i Luis Suárez s’afegeixen a l’última moda dels futbolistes
- Musk deixa el Govern després d’aplicar polèmiques retallades
- La Masia dels enginyers
- Obres El Barça planeja estrenar el nou Camp Nou al Gamper, però només per a 25.000 espectadors
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Frau La Policia Nacional, preocupada en detectar una nova estafa que utilitza les etiquetes de les escombraries: així pots evitar-la
- Una jutgessa investiga si la CCMA ha pagat retribucions superiors al límit legal a directius