La Masia dels enginyers

Estudiants d’enginyeria industrial, telecomunicacions, informàtica i matemàtiques se citen a la Formula Student per posar a prova els monoplaces en què treballen durant tot l’any. És una mena de granja de talents de la qual es nodreix des de fa anys el sector de l’automobilisme.

La Masia dels enginyers
2
Es llegeix en minuts
Begoña González

La Masia és la fàbrica de les estrelles del futbol i potser és l’analogia més senzilla per entendre el que fan en el projecte BCNeMotorsport de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial i de Telecomunicacions de Barcelona (ETSEIB i ETSETB). Ells són com La Masia dels enginyers de la Fórmula 1. Anualment, i des de fa 15 anys, formen un equip d’estudiants de diverses disciplines per dissenyar, construir i competir amb un monoplaça en la categoria universitària Formula Student.

A l’equip català participen estudiants que el dia de demà formaran la primera línia del motorsport, i entre ells s’organitzen com un equip real de competició. Sota les indicacions del Team Leader Albert del Río, els 44 alumnes i tres col·laboradors que participen enguany organitzen equips amb comeses específiques dins del projecte dedicades a aspectes concrets com l’aerodinàmica, el xassís, la dinàmica o l’electrònica del monoplaça.

El projecte, que està valorat en 500.000 euros pel suport econòmic, de serveis i peces que reben dels seus patrocinadors, busca que els estudiants desenvolupin un monoplaça estil Fórmula 1 amb l’assessorament del professorat i els patrocinadors. "La normativa imposa que el monobuc que és l’estructura principal del cotxe es refabriqui cada any i, a partir d’això, molts components hem de fer-los de nou", explica Del Río. Ell ha assumit el paper de líder d’equip igual que la resta d’alumnes assumeix cadascun un paper en funció del seu expedient acadèmic i el que vol cursar.

Una miniescuderia

Fan reunions setmanals de departament i s’autogestionen en un grup de WhatsApp. Controlen des dels dissenys fins al cost i el finançament. "La feina la fan ells. Ells decideixen, dissenyen, produeixen, però en cas de dubte o necessitat d’orientació, els professors podem intervenir i donar assessorament", assenyala Vicente de Medina, coordinador del programa.

En aquesta competició, estudiants d'enginyeria de tot el món competeixen en el disseny, desenvolupament, construcció i conducció d'un monoplaça de competició. Formula Student representa un màster de nivell superior en el sector de l’automoció. Del setembre al desembre dissenyen, del desembre al març fabriquen i a l’abril comencen a testejar el cotxe per a l’estiu. Dels 80 equips que solen participar-hi, ells van guanyar la competició a la República Txeca el 2019, i l’any passat, el 2024, es van imposar a la Formula Student Spain en la modalitat de conducció autònoma.

Notícies relacionades

"El que espera un alumne quan s’apunta és molt diferent del que acaba aportant-li el projecte. Hi ha dos perfils clars dins de l’equip: els bojos del motorsport i els bojos de l’enginyeria. La majoria, quan entra, espera trobar una de les dues coses, però realment al sortir t’ha aportat moltes més coses que el coneixement tècnic. Hi ha una etapa de gestió, de treball en equip, de relació amb patrocinadors i de responsabilitat en definitiva que aprens per força", explica Del Río. Funcionen pràcticament com una escuderia de la categoria reina, però amb el paraigua de la universitat.

"La majoria sí que vol fer el salt a la Fórmula 1 o l’automoció, però n’hi ha que simplement estan il·lusionats per treballar en un gran projecte", afirma. El projecte ha resultat ser un eficient trampolí per fer el salt al món laboral. "Treballem constantment amb els patrocinadors", explica. Entre aquests patrocinadors compten amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, així com d’empreses de diferents sectors com Cupra o la tecnològica Fractus.

Temes:

Barcelona