On Catalunya
cine
'Cavernícola', l'ànima de plastilina
Amb motiu de l'estrena de la pel·lícula de dibuixos animats, repassem el fascinant catàleg dels estudis Aardman
A l’atapeït paisatge del cine fet de dibuixos, els estudis Aardman s’han establert com una cosa semblant a un anacronisme, dedicats a reivindicar sistemàticament la bellesa incomparable de l’animació fotograma a fotograma amb figures de plastilina. Dit d’una altra manera, els mètodes de la productora britànica són prehistòrics si es comparen amb el gruix de la producció animada que avui domina la taquilla.
Per això té sentit que la seva nova pel·lícula, 'Cavernícola', sigui la història d’una tribu d’homes primitius amb l’existència amenaçada per l’arribada de l’edat del bronze.
La seva única possibilitat de supervivència, això sí, passa per derrotar els seus invasors en un camp de batalla molt sui generis: un partit de futbol.
Cavernícola
Gran Bretanya / França, 2018 Aventures / Comèdia Director: Nick Park
CREACIONS 'STOP-MOTION'
Mentre se serveix d’aquesta premissa per tractar amb humor les convencions del cine esportiu, el director Nick Park torna a demostrar que, tot i no haver rebut mai ni una gota del crèdit concedit a altres titans de l’animació com Pixar o Ghibli, les creacions 'stop-motion' d’Aardman són tan expressives i enlluernadores com els seus equivalents digitals o fins i tot més. Que aquest breu repàs serveixi de prova.

LA OVEJA SHAUN: LA PELÍCULA (2015)
En el seu primer llargmetratge després d’una llarga vida de 130 episodis televisius de 7 minuts, el personatge del títol es converteix en una digna successora de Buster Keaton i Harold Lloyd en aquesta meravella del cine mut que va reiterar la resistència numantina d’Aardman davant l’hegemonia industrial i estètica de l’animació digital.

CIUTAT RATOLÍ (2006)
Per fer aquest film, els estudis van recórrer per primera vegada a l’animació digital, i és lògic: hauria sigut impossible recrear amb plastilina l’univers marí en què transcorre aquesta paròdia de James Bond amanida amb granotes ninja amb accent francès, escarabats que llegeixen Kafka i acudits que evoquen Benny Hill i Monty Python.

¡PIRATAS! (2012)
Mentre acompanya un corsari que competeix amb els seus abordatges i pillatges per guanyar el trofeu de Pirata de l’Any, aquesta comèdia ho parodia gairebé tot, des d’'Els jocs de la fam' fins a la gala dels Oscars, s’imagina Charles Darwin enamorat d’un reina Victòria malvadíssima i inclou 'cameos' de Jane Austen i de l’Home Elefant, entre altres vips.

CHICKEN RUN: EVASIÓ A LA GRANJA (2000)
Notícies relacionadesEl do de Park per a la paròdia va quedar patent en aquest conte d’unes gallines que intenten escapar-se dels seus amos, ple d’al·lusions a les convencions del cine bèl·lic i a títols com 'La gran evasió' o 'Traidor en el infierno'. És la cinta d’animació 'stop-motion' més taquillera.

WALLACE & GROMIT: LA MALEDICCIÓ DE LES VERDURES (2005)
Batejada pels seus creadors com «la primera pel·lícula de terror vegetarià», va suposar el salt a la gran pantalla dels dos personatges més llegendaris de la productora, que aquí intenten detenir un conill mutant que terroritza la ciutat. Inclou bona part de les imatges, els diàlegs i els apunts satírics més inspirats de tota l’obra d’Aardman.
- Visita a Catalunya El Rei carrega contra les «identitats excloents» i els «extremismes» des de Montserrat
- Anna Gatell: "Els pares han perdut l’autoritat i ignoren els perills del mòbil"
- Entrevista Javier Albares, metge: «L’ús excessiu de pantalles pot provocar símptomes que portin diagnòstics equivocats de TDAH»
- L’ATHLETIC DEMANA «RESPECTE» El silenci de Nico Williams davant la tempesta a Bilbao: desconnexió a les illes Maurici i a l’espera del pagament de la clàusula
- Mobilitat Interromput el servei d'un tram de la R3 i retards a la R4 de Rodalies