Pressupostos de la Generalitat

ERC i el PSC fien a una negociació de 21 dies el pacte per executar les obres de la B-40

Republicans i socialistes xoquen en la interpretació de l’acord sobre els macroprojectes just abans de l’aprovació definitiva dels comptes

ERC i el PSC fien a una negociació de 21 dies el pacte per executar les obres de la B-40

FERRAN NADEU

5
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Sara González
Sara González

Periodista

Especialista en Política

ver +

L’1 de febrer, el president Pere Aragonès i el líder de l’oposició Salvador Illa encaixaven les mans al Palau de la Generalitat en un gest incòmode per a les dues parts: per fi hi havia acord per als pressupostos del 2023. El difícil pacte incloïa una sèrie de controvertits projectes d’infraestructures que va costar descriure en el text, que va acabar poblat d’eufemismes. Tres setmanes després, no només no hi ha cap concreció sobre aquests projectes, més enllà de les declaracions de membres del Govern i del PSC i de la pressió dels Comuns perquè no s’executin, sinó que disten les interpretacions sobre allò acordat. I el calendari acuita.

Des del Ministeri de Transports asseguren que estan treballant tant en el conveni de la B-40 entre Sabadell i Terrassa com en Rodalies i l’aeroport del Prat. Ja han mantingut contactes amb els responsables de la Conselleria de Territori, però encara falta precisió. En les pròximes setmanes s’intercanviaran les propostes per escrit del conveni del tram del Quart Cinturó entre Sabadell i Terrassa, que és el que corre més pressa.

De fet, hi ha la circumstància que la B-40 forma part de la llista d’encomandes de gestió acordades entre ERC i el Govern de Pedro Sánchez. Això significa que els republicans van acceptar tàcitament el projecte al seu dia, tot i que ara en reneguin amb més o menys èmfasi en funció de si formen part del Govern o si tenen responsabilitats municipals. Les mobilitzacions dels opositors contra l’autovia aquest mateix cap de setmana tensaran les costures a les files republicanes.

El 31 de març, data límit

El text del pacte parla de, en el primer trimestre de l’any, acordar el conveni entre Transports i el Govern català, en el qual hi ha inclòs el finançament, tot i que les converses són tan preliminars que ningú xifra la quantitat prevista per a la ronda Nord entre Sabadell, Terrassa i Castellar del Vallès que incloïa el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. Tot i que el conseller de Territori, Juli Fernàndez, no dona per definit el traçat ni les característiques de la carretera, el PSC entén que s’haurà de construir una via d’alta capacitat amb un total de quatre carrils –dos en cada sentit de la marxa– i que en aquests moments s’ha d’escollir quin dels tres traçats que hi ha sobre la taula s’impulsa.

Tot apunta que la divergència en la lectura de l’acord arrossegarà les discussions fins que no s’hagin validat els comptes el 10 de març, cosa que acuita encara més els terminis. El calendari del pacte Govern-PSC fixava el primer trimestre per a la B-40 i s’esgota el 31 de març, amb la qual cosa tindran 21 escassos dies per concretar-lo.

Fa un parell de setmanes, des que es va arribar al pacte amb el PSC per als pressupostos, que els republicans en fan un balanç de danys. Fonts de Presidència mostren una clara predilecció per esperar que els pressupostos entrin en vigor per moure fitxa amb els macroprojectes. La raó no és cap altra que evitar que l’Estat inclogui l’obra de la B-40 en un d’aquests projectes delegats (una encomanda) que ERC va pactar amb el Govern central per a aquest 2023.

El risc amb els Comuns

I és que això suposaria un traspàs d’efectiu que s’incorporaria als comptes de la Generalitat i, per tant, si es firma el conveni de la B-40 abans de l’aprovació dels comptes catalans, aquesta partida per al Quart Cinturó apareixeria en el projecte de pressupostos del Govern. Això podria derivar en un enuig i en la retirada del suport dels Comuns que, des de l’inici de la negociació de l’Executiu amb el PSC, ha defensat que, mentre no hi hagi partides pressupostàries per a l’autovia, el Hard Rock i l’ampliació de l’aeroport, no hi havia cap inconvenient en el fet que Aragonès firmés els acords que volgués.

Segons fonts del Govern, les converses entre els tècnics de Territori i del Ministeri de Transports són «tan fluides com sempre». Sí que és cert que al ministeri hi ha hagut, molt recentment, un canvi d’interlocutor polític, i s’haurà de veure com afecta això als canals de relació habituals.

Amb l’aeroport, en plena voràgine de presentació de propostes des de la societat civil, hi ha una mica més de marge. Foment del Treball segueix amb el seu grup de treball, al qual van arribant alternatives per a l’ampliació, però de moment tampoc s’ha aclarit qui formarà part de la comissió tècnica (en què hi haurà també polítics, va assegurar un dia el conseller de Territori) entre els governs. El president de la patronal catalana, Josep Sánchez Llibre, home ben connectat, va revelar que la comissió es convocaria al setembre, tot i que tot seguit va matisar que era una opinió personal. Després de l’estiu, les eleccions municipals ja hauran aclarit més d’un escenari.

Allargar la tercera pista del Prat

De fet, sabent que pot ser una carpeta candent en les municipals, el PSC tampoc té excessiva pressa per reunir la comissió tècnica i afirma que s’ha de treure del debat polític i centrar-se més en la viabilitat de les propostes. «Hi ha temps per arribar a un acord», afirmen. En tot cas, els socialistes argumenten que la «modernització» i la «transformació per guanyar capacitat» a l’aeroport del Prat requereix allargar la tercera pista perquè puguin operar els vols de llarg radi, mentre que des del Govern no avalen aquesta opció. Afegeixen, a més, que és necessària també la terminal satèl·lit.

Notícies relacionades

Pel que fa a Rodalies, es preveu mantenir una trobada monogràfica, expliquen fonts de Transports, tot i que el canvi al capdavant de Renfe de l’última setmana no ajuda. L’arribada de Raül Blanco en substitució d’Isaías Táboas podria retardar encara més la trobada. En tot cas, el nus gordià és acordar el cost econòmic que suposa la gestió del servei, així com l’anomenat contracte-programa per acordar amb Renfe –o amb una altra operadora– l’amortització de la renovació de combois i tallers.

Segons el Govern, l’acord amb el PSC sobre els macroprojectes deixa caps per lligar, com per exemple quina administració ha de moure fitxa ara. Per a la Generalitat «s’entén que ha de ser una cosa de mutu acord entre les dues parts», mentre que els socialistes situen el pes del compliment en el president: «No tenim cap dubte que complirà». I en les dissonàncies entre uns i d’altres hi intenta pescar Junts, que ha presentat esmenes als pressupostos reclamant l’execució dels macroprojectes amb l’objectiu de posar a prova i, a poder ser, ampliar esquerdes, en el que ha batejat com el «tripartit autonòmic» que formen ERC, el PSC i els Comuns.