Anàlisi del pacte Govern-PSC

Pressupostos de Catalunya: les grans infraestructures pactades amb eufemismes

Una comissió entre governs haurà d’acordar el model de l’aeroport del Prat perquè «guanyi capacitat» tot i que s’evita concretar com

El projecte de Hard Rock seguirà el tràmit que ja estava seguint mentre que el quart cinturó també s’haurà de consensuar amb l’Estat

Pressupostos de Catalunya: les grans infraestructures pactades amb eufemismes

ANNA MAS

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Durant setmanes, els esculls que han curtcircuitat el pacte entre el Govern i el PSC tenien nom d’infraestructures. L’aeroport del Prat, Hard Rock i el quart cinturó han copat la negociació i, finalment, l’acord es pot firmar aquest dimecres tot i que els eufemismes fan preveure que el camí a partir d’ara no serà plàcid. Només el pas del temps, com sol passar en aquest àmbit, demostrarà si realment s’ha desencallat l’execució d’aquests tres grans projectes.

L’últim obstacle a salvar ha sigut l’aeroport. En les últimes hores, el debat semàntic sobre si utilitzar la paraula «ampliar» o «modernitzar» ha ocupat hores de debat. Finalment, en el text pactat es parla de «modernització» de les instal·lacions aeroportuàries «amb l’objectiu de transformar-lo perquè guanyi capacitat i es converteixi en un veritable ‘hub’ intercontinental».

El «maquillatge» del nom

Però el circumloqui de «guanyar capacitat» és un sac molt obert a interpretacions. El president del grup parlamentari socialista, Salvador Illa, ha considerat que l’acord aeroportuari era «molt rellevant» i ha arribat a xifrar aquesta major capacitat en 90 operacions per hora, davant les 78 actuals. Però per assolir aquest volum, adverteixen taxatius els experts, només hi ha una manera: allargar les pistes o canviar la configuració i fer passar els avions per sobre de Gavà Mar i Castelldefels.

Sense anar més lluny, el president de la comissió per a l’ampliació de l’aeroport (aquí no hi ha voltes del llenguatge) de Foment del Treball, Lluís Moreno, ha assegurat que en l’acord «li han maquillat el nom». I ha sigut taxatiu: «Només hi ha una forma que es guanyi capacitat, que és allargant la pista o construint-ne una de nova.» De tota manera, el responsable de la Cambra de Contractistes d’Obra de Catalunya s’ha mostrat obert a «adaptar-se a l’«argot del Govern».

Sense la «imposició» d’Aena

Illa i Moreno ho tenen clar, però tant la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, com la portaveu d’ERC, Marta Vilalta, han interpretat el pacte sobre el Prat posant l’accent en el «consens», una cosa que el titular de Territori, Juli Fernàndez, damnificat pel pacte de la B-40 sempre ha remarcat. Destacant una cosa o una altra, el que sí que és negre sobre blanc és que es crearà una comissió tècnica,una altra de nova, entre el Govern i l’Estat per «transformar» l’aeroport però «respectant la biodiversitat».

Vilagrà ha advertit que volen fugir de la «imposició centralista» d’Aena i Vilalta s’ha expressat en termes similars. O sigui, que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana haurà de tenir un paper més actiu que fins ara, que havia cedit la parcel·la a l’empresa dirigida per Maurici Lucena.

La B-40, en dos mesos

Serà igualment el ministeri una peça bàsica en el segon pacte de les grans infraestructures, el que té a veure amb la continuació de la B-40. En aquest cas, els termes són una mica més clars, tot i que 14 anys enrere ja s’havia concertat aquesta obra en el Govern d’Entesa (PSC, ERC i ICV-EUiA) i ara mateix la carretera encara mor en una rotonda al costat de Terrassa.

Socialistes i republicans han decidit, prèvia rebolcada al Parlament de la setmana passada, que en el primer trimestre d’aquest any es faci efectiu el «conveni d’acord i finançament» que garanteixi la redacció del projecte de la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Ni quart cinturó ni B-40, el nom que apareix al document és Ronda Nord.

«Completar els processos» a Tarragona

Notícies relacionades

El tercer dels ítems d’infraestructures en els quals hi havia consens entre les dues parts però s’havia volgut posar el focus, el complex d’oci i turístic de Hard Rock a Tarragona, ha sumat poques línies en el pacte dels pressupostos catalans. Durant aquest any es «completaran els processos relacionats amb l’inici del projecte» del Centre Recreatiu i Turístic (CRT) de Salou i Vila-seca, prèvia aprovació del Pla Director Urbanístic (PDU) «durant el primer semestre, i mantenir la disponibilitat de terrenys per part de la societat, com a pas previ a l’evolució del projecte».

O sigui, que Hard Rock seguirà pendent de l’aval dels Departaments que ara mateix estan avaluant el pla urbanístic i que, mentrestant, l’Incasòl comptarà amb els 120 milions d’euros que han de servir per comprar els terrenys a CriteriaCaixa i culminar la transacció amb els guanyadors del concurs.