Vuit exemples

Així es fiscalitza la policia en altres països

  • Amnistia Internacional recopila experiències mundials d’oficines externes i independents de control dels cossos policials

Varios agentes antidisturbios de los Mossos d Esquadra en Salt  Girona  Cataluna (Espana)  a 7 de febrero de 2021  Los disturbios se han producido tras la visita del lider de Vox  Santiago Abascal a un acto de campana electoral donde ha sido recibido con lanzamientos de diversos objetos en las calles de la localidad  Estos hechos se producen al dia siguiente del ataque que sufrieron los vehiculos de Vox en Vic (Barcelona) durante otro acto electoral   07 FEBRERO 2021 VOX DISTURBIOS OBJETOS CAMPANA ELECTORAL 14 F  Marti Segura Ramoneda  07 02 2021

Varios agentes antidisturbios de los Mossos d Esquadra en Salt Girona Cataluna (Espana) a 7 de febrero de 2021 Los disturbios se han producido tras la visita del lider de Vox Santiago Abascal a un acto de campana electoral donde ha sido recibido con lanzamientos de diversos objetos en las calles de la localidad Estos hechos se producen al dia siguiente del ataque que sufrieron los vehiculos de Vox en Vic (Barcelona) durante otro acto electoral 07 FEBRERO 2021 VOX DISTURBIOS OBJETOS CAMPANA ELECTORAL 14 F Marti Segura Ramoneda 07 02 2021 / Marti Segura Ramoneda

5
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa anys que Amnistia Internacional recull informació sobre com s’ha de configurar una oficina independent de control de la policia que compleixi els estàndards democràtics i que eviti situacions d’impunitat, generant, al seu torn, confiança en la ciutadania. El responsable de relacions institucionals de l’organització a Catalunya, Eduard Martínez, esmicola en declaracions a aquest diari les experiències de països com el Regne Unit, Nova Zelanda, Kenya, Sud-àfrica i Jamaica a tall de recepta per als grups parlamentaris, que debatran en la comissió parlamentària sobre el model policial la creació d’un organisme similar.

Notícies relacionades

«Els cossos policials ho veuen com una amenaça, però no els intentem discriminar ni desprotegir. Creiem que el seu ampli poder, com és el monopoli de l’ús de la força, ha de tenir mecanismes de control i de tolerància zero contra els casos de mala praxi», afirma.

Martínez apunta que, perquè l’organisme funcioni correctament, ha de ser creat per llei, independent, amb un mandat definit –contemplant actuacions d’ofici, mesures vinculants i accessibilitat pública– i amb capacitat per revisar qüestions generals de la tasca policial amb transparència.

Regne Unit

L’Oficina Independent de Conducta Policial (IOPC) pot actuar d’ofici, tot i que la seva funció principal és supervisar la tramitació de les denúncies rebudes a comissaria i emetre directrius. El cos policial està obligat a informar de les infraccions més greus (morts o lesions greus) i, en aquest cas, sí que es pot donar la possibilitat que la comissió es faci càrrec de la investigació. En el cas que siguin infraccions lleus, es limita a revisar la resolució del cos policial si el denunciant apel·la. Les seves recomanacions no són vinculants, tot i que té l’obligació jurídica de respondre en un termini de 56 dies. A més, fa auditories de les denúncies investigades per la policia i presenta un informe anual al parlament.

Irlanda del Nord

L’Ombusdam policial d’Irlanda del Nord té amplis poders per obrir investigacions i procedeix quan hi ha indicis que un membre de la policia ha comès un delicte o ha actuat de forma indeguda. Pot pagar indemnitzacions als denunciants per despeses i pèrdua de temps, «tot i que no pels danys pròpiament dits». En aquest cas, recomana al director de la policia el pagament per la quantitat que l’Ombudsman cregui apropiada.

Nova Zelanda

L’Autoritat Independent per a la Conducta de la Policia de Nova Zelanda té un mandat ampli i facultats per actuar d’ofici en casos de mort i lesions greus, tot i que també admet denúncies sobre «pràctiques polítiques i procediments policials». Aquesta oficina té facultats per citar i interrogar testimonis sota jurament i per sol·licitar qualsevol informació a la policia que està obligada a cooperar. Pot formular recomanacions de procediment disciplinari o penal, però no emprendre-les per ella mateixa. En el cas que consideri que la investigació policial té carències, pot informar la fiscalia i aquesta ho ha de notificar al parlament.

Brasil

A l’estat de Pará, és la Defensoria del Sistema de Seguretat Pública (que depèn del Consell Estatal de Seguretat Pública) la que rep denúncies contra funcionaris i sol·licita la intervenció a òrgans d’inspecció, per la qual cosa no té atribucions d’investigació pròpies, sinó que remet els casos i els supervisa sent els inspectors de policia els que prenen les decisions. 


Està conformada per 16 empleats –treballadors socials, advocats i personal administratiu– elegits pel Consell Estatal de Seguretat Pública. Qualsevol persona o organització pot dirigir-se a l’ens de forma gratuïta, però no hi ha terminis de gestió. Sí que té potestat per portar els casos a la fiscalia i ret comptes davant l’executiu.  


Els contres són que està infrafinançada, que no pot investigar i que els informes no són d’accés públic, per la qual cosa no té transparència. Hi ha altres oficines equiparables a Sao Paulo, Alagoas i Minas Gerais. 


Kenya

L’oficina encarregada d’investigar les faltes o delictes, després de rebre una denúncia o d’ofici, és l’Autoritat Independent de Supervisió de la Policia que, al seu torn, audita a la Unitat d’Assumptes Interns. Està governada per la Junta Independent de Control de la Policia (integrada per un president, set membres i el president de la Comissió Nacional d’Igualtat i Drets Humans del país). Persones, col·lectius o agents del cos poden accedir al mecanisme perquè investigui, el mandat de l’oficina és ampli –té facultats per investigar d’ofici i per supervisar operacions policials– i les seves decisions són vinculants, tot i que no hi ha possibilitat d’apel·lació.

Sud-àfrica

La policia està obligada a notificar a la Direcció Independent d’Investigació de la Policia la denúncia i a descriure els fets en un informe abans d’esgotar les 24 hores des que en té coneixement. No complir-ho suposa un delicte i, si l’agent en qüestió acaba sent considerat culpable, pot ser condemnat a pagar una multa i fins a dos anys de presó. Aquest òrgan, a més, elabora recomanacions disciplinàries al comissari –sigui nacional o provincial– perquè activi procediments disciplinaris en un termini de 30 dies. Qualsevol persona pot accedir a l’oficina, que té una seu a cada província del país.

Perú

La Defensoria del Poble del Perú té facultats per investigar i proposar nova legislació, però les seves conclusions no són vinculants. Aquest organisme, que té seu a Lima i 28 oficines més, envia informes i recomanacions a les autoritats que tenen l’obligació de cooperar amb els casos. En aquest cas pot accedir qualsevol persona i oenagé, però també el Congrés si formula una sol·licitud especial. Les seves facultats queden establertes per llei. No només investiga funcionaris policials sinó que supervisa tots els serveis públics, una cosa que «comporta el risc que el mecanisme no prioritzi les infraccions comeses per la policia».  

Jamaica

La Comissió d’Investigacions Independents de Jamaica té competències per impulsar investigacions sobre les actuacions policials en cas de mort, lesió o vulneració de drets de les persones. El procediment pot acabar en recomanacions que poden passar per la presentació de càrrecs penals o accions disciplinàries. Aquest òrgan pot sol·licitar informació i fer inspeccions, a més de revisar procediments policials, i destaca per la seva tasca de «sistematització d’informació» en informes periòdics. Compta amb un pressupost propi i assessors legals.