Pressupostos Generals de l’Estat

El Govern promet invertir 844,61 milions a Rodalies per seduir ERC

L’Executiu i els republicans veuen la xifra com un punt de partida de la negociació

El Govern promet invertir 844,61 milions a Rodalies per seduir ERC

SERGI CONESA

2
Es llegeix en minuts
Daniel G. Sastre
Daniel G. Sastre

Periodista

Especialista en política catalana i espanyola

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Xabi Barrena
Xabi Barrena

Periodista

Especialista en informació sobre el Govern de Catalunya, de ERC y en el seguiment de l'actualitat del Parlament.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Conscient que les pròximes setmanes seran crucials per a la sort dels Pressupostos de l’Estat del 2022, el Govern va exhibir aquest dijous els elements dels comptes que creu que poden servir-li per aconseguir els vots que li falten per tirar-los endavant al Congrés. I, com que creu que un dels principals atractius per convèncer ERC del seu recolzament és la inversió a Rodalies, en va presumir a través de la delegada de l’Executiu a Catalunya, Teresa Cunillera. En total, el Govern central promet 844,61 milions d’euros en un any per a la xarxa de trens de curta distància. Els republicans veuen l’anunci com el servei inicial de la negociació.

Fonts del Ministeri de Transports van aclarir que aquests gairebé 850 milions que l’Estat es compromet a invertir a Rodalies surten de tres partides diferents. La primera, de 679,11 milions, per a les infraestructures d’Adif; la segona, de 164,2 milions, per a material de Renfe, que explota el servei; i la tercera, d’1,3 milions per a la planificació ferroviària. En qualsevol cas, i com passa amb ERC, el Govern central tampoc dona aquesta xifra com a definitiva.

«Amb Rodalies estan negociant el Govern i la Generalitat», va confirmar Cunillera, que va demanar calma perquè aquestes converses segueixin el seu curs. Però la delegada del Govern va afegir dos importants matisos: el primer, que «si la inversió no és suficient» el Govern «està disposat a parlar». El segon, que la Generalitat «té un deute amb Renfe» que no pot eludir, derivat del traspàs de fa més d’una dècada, que segons ella puja a 80 milions d’euros.

A ERC mesuren els temps. Afirmen que no es deixen enlluernar per les grans promeses econòmiques i recorden els passos de la doble taula de diàleg que uneix els socialistes i els republicans. Si hi ha proposta política a la taula de negociació i hi ha una bona proposta pressupostària, hi haurà comptes. 

Recorden que del traspàs dels serveis de Rodalies, del 2010, el Govern central, en aquell temps de José Luis Rodríguez Zapatero, va quedar a deure uns 1.000 milions, que haurien d’haver acompanyat la cessió. «Hi ha un cert trilerisme», apunta una font republicana, però sense més ressentiment, ja que entén que s’està a l’inici de la negociació. Ho va dir el líder d’Esquerra a Madrid, Gabriel Rufián: els republicans «continuen amb el ‘no’».

Notícies relacionades

Si hi afegim totes les inversions anunciades i mai executades, els republicans consideren que en matèria ferroviària queda un llarga camí per recórrer en la negociació. I remarquen el sempitern diferencial entre el que es pressuposta i s’executa a Catalunya. El límit és el traspàs total de Rodalies i un pla plurianual d’inversions. Lògicament ho veuen, tot, difícil.

Això pel que fa a les inversions. Els republicans no perden la pista, ni de bon tros, d’altres qüestions, com la llei de l’audiovisual. Els últims dies han demanat a la contrapart que s’accelerin els treballs.