Perd l'ull el noi ferit en les càrregues de l'aeroport de Barcelona

La lesió és «compatible amb l'impacte d'una pilota de goma», segons explica l'Hospital de Bellvitge, on ha sigut operat

La Policia Nacional ha admès haver utilitzat aquest tipus de projectils, prohibits pel Parlament

Perd l'ull el noi ferit en les càrregues de l'aeroport de Barcelona

ELISENDA PONS

Es llegeix en minuts

Beatriz Pérez / Guillem Sànchez

El noi amb una lesió ocular per les càrregues policials en la protesta de l’aeroport del Pratha perdut finalment l’ull després de ser operat a l’Hospital de Bellvitge, segons informa l’ACN. El noi tenia «un esclat al globus ocular» que és «compatible amb l’impacte d’una pilota de goma», segons han informat fonts del centre sanitari, on el jove va ser traslladat pel Servei d’Emergències Mèdiques (SEM). L’home també té «múltiples ferides facials».

Aquest matí la Policia Nacional ha admès que va utilitzar pilotes de goma en els moments de més tensió, a última hora del vespre al pàrquing de la Terminal 1. La víctima va rebre l’impacte durant la retirada dels manifestants, cap a les 21.00 hores, quan els Mossos i la Policia Nacional van fer un cordó conjunt per escombrar-los i allunyar-los de les instal·lacions. El jove era a prop d’uns cotxes i davant del flanc pel qual avançaven els antiavalots de la Policia Nacional. 

El Parlament va prohibir la utilització de les pilotes de goma a Catalunya, una mesura que només afecta els Mossos d’Esquadra però no la Policia Nacional. A causa d’aquest instrument de dispersió, una desena de persones han perdut un ull. Les dues últimes han sigut posteriors a la prohibició parlamentària. El primer va ser Roger Español, durant les càrregues també de la Policia Nacional en una escola durant el referèndum unilateral de l’1-O. Aquest segon, si es confirma que va l’impacte va ser el d’una pilota de goma, seria la segona persona que mutilen antiavalots UIP de la policia estatal.

El cas portarà cua, sobretot perquè l’ús d’aquestes escopetes va causar una gran polèmica a Catalunya arran del cas d’Esther Quintana, una dona ferida en una vaga general per un d’aquests trets. Un episodi que va acabar amb el mandat de Felip Puig, al capdavant llavors de la conselleria d’Interior i que va forçar el debat a la Cambra catalana que es va resoldre amb una moció que la policia catalana va acatar però que l’estatal no respecta. 

Coordinació entre Mossos i Policia Nacional 

El setge a l’aeroport no va agafar per sorpresa els policies. Tot i que sí la dimensió de l’acció, que va acabar desbordant totes les previsions. Per contenir l’estació de Sants n’hi ha prou amb tancar tres de les quatre entrades i deixar a la quarta un filtre per discriminar passatgers de manifestants. Però l’aeroport té molts accessos i, a més, és lluny de la ciutat. No només va resultar complicat contenir els milers de mobilitzats, sinó que va ser impossible que l’estructura no es col·lapsés, atrapant milers de viatgers, perquè les connexions amb Barcelona –tren, taxi, bus o metro– es van haver de tancar per evitar que més persones s’afegissin a la protesta. 

Amb la Policia Nacional, expliquen fonts sindicals dels Mossos, la coordinació va ser «molt bona» al llarg de tota la jornada. El desig és que es mantingui la col·laboració durant els pròxims dies, entre els quals destaquen amb data marcada en vermell la de divendres vinent: vaga i arribada dels rius de gent del Tsunami Democràtic a Barcelona. 

131 ferits  

El SEM va atendre aquest dilluns 131 persones durant les protestes per la sentència del procés. De totes, 115 atencions es van fer a la Terminal 1 de l’aeroport, amb 91 altes al mateix lloc i 24 trasllats a centres sanitaris, entre ells un home de 30 anys amb un traumatisme testicular que ha sigut operat d’urgència a l’Hospital Clínic, segons informa Europa Press.

La resta d’afectats es van produir a Barcelona (vuit persones, set de donades d’alta al lloc i un trasllat sanitari), quatre a Maçanet de la Selva que van ser donades d’alta allà mateix, tres a Lleida (amb dos trasllats) i un a Reus donat d’alta ‘in situ’. Així mateix, fonts policials han indicat que hi ha hagut sis policies nacionals i tres mossos d’esquadra ferits. 

Segons l’agrupació d’advocats del servei d’assistència jurídica de l’entitat pro drets humans Iridia, almenys sis dels 131 ferits en les intervencions policials durant les mobilitzacions d’ahir ho van ser per impacte de pilotes de goma o de projectils de precisió de ‘foam’. En aquest sentit, la Policia Nacional ha admès que va disparar pilotes de goma en les actuacions d’última hora d’aquest dilluns, mentre que els Mossos d’Esquadra, que tenen prohibit pel Parlament utilitzar aquest material antiavalots, van fer servir projectils de precisió per dispersar els manifestants.

A diferència de les pilotes de goma, que s’han de disparar rebotant-les contra el terra i la seva trajectòria és imprevisible, els projectils de precisió, compostos de material viscoelàstic o ‘foam’ menys lesiu, es llancen apuntant a un objectiu concret. A més del noi amb l’«esclat ocular», Iridia ha comptabilitzat cinc ferits per trets de ‘foam’, un d’ells molt a prop de la zona ocular.  El centre de drets humans ha recollit a més el testimoni de vuit periodistes ferits quan estaven cobrint els incidents a l’aeroport.  Els advocats de l’entitat han començat a posar-se en contacte amb els afectats per les intervencions policials durant la jornada de mobilitzacions d’ahir per fer balanç dels fets i, si es creï oportú, recolzar els ferits en les accions legals que vulguin emprendre.

[Seguiu les últimes notícies després de la sentència del procés en directe.] 

Aeroport, epicentre de les protestes

L’aeroport de Barcelona es va convertir en l’epicentre de les protestes a Catalunya després de conèixer-se la sentència i es van viure moments de tensió entre manifestants i Mossos d’Esquadra i Policia Nacional, que van acabar amb diverses càrregues policials. Segons ha explicat a Efe la Policia Nacional, els agents van utilitzar totes les eines dissuasives per contenir els manifestants amb un ús «proporcional de la força», fins que es van produir moments d’accions «més violentes» i d’«agressions» als policies, quan els manifestants van llançar extintors, tanques i altres objectes contra les forces de seguretat. En aquest context, els comandaments al capdavant de l’operació van decidir utilitzar pilotes de goma ja que «no hi havia cap altra solució», sempre disparades a una «distància prudent» i mai a «boca de canó» contra els manifestants.

En canvi, en altres de les protestes on també hi va haver moments de tensió, davant la comissaria de la Policia Nacional a la Via Laietana, els agents van disparar salves, però no pilotes de goma. 

Et pot interesar