programa electoral 2019
Podem vol referèndums per fer fora el president convocats pel 15% del cens
Els morats diuen que el seu programa "dibuixa aquesta Espanya millor que uns ens volen robar i que d'altres no s'atreveixen a construir"
Proposen apujar el SMI a 1.200 euros, augmentar els permisos de paternitat a 24 mesos i rebaixar l'edat del dret de sufragi als 16 anys

undefined44007016 pablo iglesias congreso181212092558
Una setmana abans que comenci la campanya electoral, Podem ha fet públic el seu programa electoral per a les eleccions generals del 28-A. En una de les seves propostes que més criden l’atenció, plantegen que si un 15% del cens electoral entén que "el Govern li ha girat l’esquena" pot posar en marxa un procés revocatori que conclouria amb "un referèndum" en què es votaria "de manera vinculant" si el cap de l’Executiu "ha de dimitir" i convocar nous comicis.
En una bateria de mesures a què ha tingut accés El Periódico, els morats aposten per la participació ciutadana en la presa de decisions i en la construcció del marc legislatiu. Per a això els de Pablo Iglesias volen facilitar la presentació d’"iniciatives legislatives populars" o "normalitzar les consultes" a la població quan es tracti de temes d’important rellevància com ara "l’entrada d’Espanya en operacions militars". En aquest sentit, es comprometen a suprimir la necessitat d’autorització del Consell de Ministres per celebrar una consulta popular local, sempre que sigui "en l’àmbit de les seves competències".
També proposen baixar l’edat d’edat mínima per votar als 16 anys. "La joventut vol un país millor i hi ha de poder participar", asseguren els morats. A això se suma la seva proposta de modificar la llei electoral per implementar el principi d’"una persona, un vot".
Reforma del mercat laboral
La pujada del Salari Mínim Interprofessional (SMI) a 900 no resulta suficient per als de Pablo Iglesias. En el seu programa electoral aspiren a arribar "immediatament" als 1.000 euros i tancar la legislatura en 1.200 euros. Tampoc es conformen amb la pujada dels permisos de paternitat a 16 setmanes en tres anys, com va aprovar el Congrés dels Diputats aquesta setmana, sinó que aspiren a augmentar les baixes per paternitat i maternitat fins als 24 mesos (mig any).
A més, contemplen modificar la jornada laboral reduint-la de 40 a 34 hores setmanals. Un temps que es repartiria en set hores de dilluns a dijous i sis hores els divendres i que, assenyalen, seria beneficiós per conciliar la feina, el lleure i les atencions.
Democratitzar partits i empreses
Les propostes de Podem també arriben al funcionament intern dels partits polítics. Els morats pretenen imposar el seu model a la resta de formacions, fent obligatòries "les primàries per accedir a presidir els òrgans executius dels partits". A més, la direcció haurà de complir la paritat entre homes i dones.
Notícies relacionadesPel que fa a les empreses, els d’Iglesias aposten pel model d’economia social, on és la "mateixa part que aporta el seu treball i la seva creativitat" la que dirigeix l’empresa. En els llocs en què això no es produeixin buscaran la participació dels treballadors en la direcció i accionariat per "aprofitar aquest talent".
Els béns inmatriculats de l’Església
Podem insisteix en una de les seves reivindicacions històriques: la recuperació dels béns immatriculats per l’Església. Asseguren que el privilegi existent fins al 2015 d’inscriure en el Registre de la Propietat béns a partir de declaracions dels seus propis membres, ha portat l’Església catòlica a inscriure béns que són de tots com "la mesquita de Còrdova o ermites de molts pobles".
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tempesta judicial i política El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- Investigació oberta Detingut un jove per agressió sexual a una menor tutelada
- Escalada de tensió al Pròxim Orient El Parlament iranià demana el tancament de l’estret d’Ormuz
- Tempestes d’estiu Protecció Civil activa l’alerta per pluges intenses al Pirineu, Terres de l’Ebre, Lleida i la Catalunya central
- Cas Cerdán Illa avala la resposta de Sánchez als escàndols i li ofereix «tot el suport» del PSC
- Indústria El Grup Renault fabricarà cotxes elèctrics a Espanya
- Nit màgica Ritual de Sant Joan per atraure diners