Indústria

El Grup Renault fabricarà cotxes elèctrics a Espanya

Tots els directors generals de les marques del grup francès coincideixen a assenyalar que la competitivitat de la indústria espanyola és clau per garantir la producció més enllà del 2030.

Renault i Dacia ja han començat a considerar l’opció de fabricar cotxes de bateries davant la demanda que es dispararà ben aviat i prendran la decisió després de l’estiu.

Fábrica de Renault en Palencia.

Fábrica de Renault en Palencia. / Renault

4
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Director de Motor de Prensa Ibérica

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

François Provost, director de compres i d’Assumptes Públics, Fabrice Cambolive, director general de Renault, Denis Le Vot, director general de Dacia i de la cadena de subministrament del Grup Renault. Tres mosqueters, candidats tots ells a reemplaçar Luca de Meo, que tenen clara una cosa: «Es fabricaran cotxes elèctrics a Espanya». No importa de quina marca, tot i que segurament seran de Renault i de Dacia. Coincidir amb tots tres alhora no és fàcil, i El Periódico i Neomotor van aconseguir conversar amb ells a l’uníson al llarg d’una exclusiva vetllada a París.

La clau perquè aquesta arribada de la producció d’elèctrics tingui lloc passa pel fet que el nostre país continuï mantenint la competitivitat, lògic. «Això és el més important», assenyala Provost. A partir d’aquí tot és possible, i és que amb l’acceleració del mercat s’obre una necessitat de produir més elèctrics. Espanya és un dels països més ben posicionats gràcies a la seva competitivitat i qualitat en les plantes de Palència i Valladolid, i això la situa un esglaó per sobre dels seus ‘competidors’ de Romania, el Marroc i França.

Fàbrica de Renault a Palència. /

Renault

La producció a Espanya té diversos factors a favor, a més de la presència al si de les deliberacions de Josep Maria Recasens com a vicepresident d’Estratègia del Grup Renault i president de Renault al nostre país. «Les fàbriques a Espanya són molt bones», explica Provost, «perquè és un país molt competitiu. Disposem de dues plantes i un centre d’Investigació i Desenvolupament, amb un bon ecosistema de proveïdors». És per allà on la candidatura espanyola guanya força.

Elèctrics i producció local

El director general de Renault també està en aquesta línia. Al final tot s’accelerarà. «La clau és el desenvolupament i la velocitat d’implantació dels processos. Espanya té un gran potencial, no només productiu sinó com a mercat», explica en la nostra xerrada braç a braç amb Fabrice Cambolive. «És un cas únic a Europa, que ara té un punt de partida baix en vehicle elèctric, però al final la producció local és molt important per impulsar mercats. Tenim plantes a nou països diferents i tenir producció local juga un paper determinant per al creixement», afegeix.

Planta de producció de Renault /

Renault

El pol Ibèric és el que lidera Espanya amb la producció de models híbrids. Actualment, Renault fabrica cinc models híbrids: l’Austral, l’Espai, el Captur, el Rafale i el Symbioz en les seves dues plantes espanyoles, i ben aviat s’augmentarà amb la possible arribada dels primers models elèctrics, un desembarcament que es farà en el segment B, on el mercat espanyol està molt focalitzat. També s’obre la porta a Dacia, on Denis Le Vot, el director general i ferm candidat a ocupar el lloc de De Meo, reconeix que «Per què no..., bon intent per saber-ho, ha! ha! ha!. Parlarem després de l’estiu, a la segona meitat de l’any», ens va avançar en exclusiva.

L’aportació de l’híbrid

El cert, però, és que el pol de l’electrificació total que és al nord de França no acaba de tirar. Està a un terç de la seva capacitat. Però això canviarà. En la visita exclusiva que vam fer al Technocentre des de Renault Group ens van confirmar que els desenvolupaments de models són cada vegada més ràpids, perquè tot avança molt més ràpid. En 16 mesos es podrà desenvolupar un model i llançar-lo a la producció. Allà, el centre d’R+D de Palència jugarà un paper clau per a l’arribada d’aquests futurs elèctrics.

Amb el Rafale, Renault té un nou vaixell insígnia /

Renault
Notícies relacionades

Actualment, la producció d’híbrids, àmbit en el qual Espanya és líder per al grup francès, és molt important. «Per a Renault l’híbrid és un ‘game changer’, marca un abans i un després, i per això hi hem apostat molt. El segment B serà estratègic perquè és la veritable alternativa al dièsel. L’híbrid complet, el full-hybrid, no va en contra de l’elèctric, són complementaris. Adaptar-se a les necessitats del client. Aquesta és la clau», afirma el director general de Renault, Fabrice Camoblive.

L’arribada dels elèctrics petits i assequibles, la producció dels quals pot ser essencial a Espanya per al grup, marcarà els pròxims anys en el sector. «Els europeus no compren cotxes petits perquè són cars; no perquè costi més fer-los, sinó perquè la legislació els encareix. No es pot forçar el mercat. Tot necessita els seus temps», admet François Provost, el responsable de compres del Renault Group. «No té gaire sentit que el 25% dels nostres enginyers només estiguin dedicats a treballar sobre els canvis regulatoris que se succeeixen de vegades sense solta ni volta», afegeix Fabrice Cambolive. Tots coincideixen en el mateix: «No ens rendirem».