Anar al contingut

PARLAMENT

Calvet revela que Valls va firmar un decret de precontractació dels VTC a França

El conseller defensa els 15 minuts d'antelació del decret regulador malgrat el dictamen del Consell de Garanties

Carrega contra les empreses de VTC per fer xantatge al Govern i deixar "a l'estacada" els seus treballadors

Fidel Masreal Júlia Regué

Calvet revela que Valls va firmar un decret de precontractació dels VTC a França

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha revelat al Parlament que el llavors ministre de l’Interior de França, i ara candidat a l’alcaldia de Barcelona, Manuel Valls, va firmar una regulació per decret perquè els serveis de VTC s’acollissin a una precontractació, tal com pretén ara regular el Govern davant la protesta de Ciutadans i del mateix Valls.

Calvet ha defensat el decret de l’Executiu al Parlament –que ha sigut convalidat a l’hemicicle amb l’aval de tots grups excepte Cs i el PPC– i ha volgut deixar en evidència la contradicció de Valls: "El candidat estrella de Ciutadans, que ens dona lliçons sobre què fer en aquest tema, el mateix senyor Valls, quan hi va poder fer alguna cosa va fer el que vol regular el Govern. O no sabia el que feia quan firmava la llei de França o no sabia el que feia quan firmava l’article de ‘La Vanguardia’", ha etzibat. Des del seu escó, el diputat de la CUP Vidal Aragonès ha fet un gest afirmant que en els dos casos no ho sabia.

Defensa del decret

Mentre uns 300 conductors de VTC es concentraven a les portes del Parlament per alertar que prop de 3.000 persones seran acomiadades, Calvet ha dut a terme una dura intervenció contra aquestes empreses, a les quals ha acusat de xantatge obert contra el Govern. De fet, ha llegit cartes enviades per una d’aquestes empreses a càrrecs de la Generalitat i funcionaris exigint-los que no duguin a terme el decret de la precontractació o, si no, es duran a terme accions legals per la responsabilitat "civil, disciplinària, comptable, de tot tipus”.

El conseller ha acusat aquestes companyies de "deixar a l’estacada" els seus treballadors, al decidir en 24 hores el cessament de la seva activitat. "Utilitzen el futur i l’angoixa dels treballadors per desregular els serveis de mobilitat", ha denunciat, recordant que grans ciutats com Nova York, Londres, París i Berlín han fixat condicions per a aquest tipus de serveis, que "després d’enfrontar-se a les administracions s’hi han hagut d’adaptar”. 

No hem sucumbit al xantatge dels taxis amb la seva ocupació de la via pública ni tampoc al del sector dels VTC”, ha assegurat en un altre moment de la seva intervenció, seguida atentament des de l’hemicicle per representants del sector del taxi i dels VTC.

La precontractació i el Consell de Garanties

Calvet ha discrepat del dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, que considera que la precontractació de 15 minuts fixada pel decret del Govern suposa "una restricció no raonable, segons els principis d’adequació, necessitat i proporcionalitat".

El conseller ha replicat que “l’informe previ del gabinet jurídic de la Generalitat avala l’adequació i proporcionalitat d’aquesta mesura i aquest si és vinculant”.

Així mateix, ha insistit que tot i que el dictamen del Consell de Garanties Estatutàries adverteix sobre la responsabilitat patrimonial “partint de la premissa que el decret retalla les possibilitats de negoci dels VTC” i s’ha escudat que “no és indemnitzable que alguns VTC deixin de fer el que no poden fer”. “No són competidors, sinó complements”, ha etzibat en relació amb la seva convivència amb els taxis.

Cs intenta vetar el debat

A l’inici del debat, Carlos Carrizosa ha demanat la paraula per recordar el veredicte del Consell de Garanties Estatutàries i intentar vetar el debat del decret al Parlament. Però el president de la Cambra catalana, Roger Torrent, després de valorar-ho amb els membres de la Mesa, ha tirat endavant.

La portaveu adjunta de Cs, Marina Bravo, ha carregat contra el Govern per haver desatès el Consell de Garanties Estatuàries, ja que, segons el seu parer, el decret "genera inseguretat jurídica" una cosa que veuen "increïble, perillosa i irresponsable". "Aquest decret perjudica usuaris, viola la competència i perjudica la innovació tecnològica. Ens torna al passat", ha sentenciat.

Els populars també han remarcat els "dubtes sobre la constitucionalitat" d’aquesta iniciativa i han demanat que es registri com a projecte de llei. El diputat Santi Rodríguez ha assegurat que la normativa "no beneficia ningú".

El PSC, els comuns i la CUP han donat el seu recolzament al Govern malgrat les seves discrepàncies, tot i que han insistit que cal regular aquest sector, com ha succeït en altres capitals europees.

El delegat sindical dels VTC ha denunciat que el Parlament hagi "minvat el dret de la ciutadania a triar el seu mitjà de transport". "La guerra no s’ha acabat, ens queda la via jurídica i la raó", ha afegit, ja que, segons el seu parer, el Govern "ha cedit un cop més al xantatge del taxi".