Iceta creu que el 'cas Pujol' "revifarà" el 3% denunciat per Maragall si es demostra que "s'han cobrat comissions"

El líder del PSC exigeix que l'expresident comparegui al Parlament per donar "respostes" i demana al Govern de Mas que faci les investigacions oportunes

Iceta creu que el ’cas Pujol’ revifarà el 3% denunciat per Maragall el 2005 si es demostra que s’han cobrat comissions. / ACN

1
Es llegeix en minuts

El líder del PSC, Miquel Iceta, ha considerat que si "es comprova" que part dels diners que l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol va mantenir durant dècades a l'estranger provenen "de negocis i comissions", suposaria que el "problema del 3%" que va denunciar Pasqual Maragall al Parlament el 2005 tindria una "revifada".

En una entrevista amb l'agència de notícies ACN, el líder socialista ha preferit no anar més enllà de moment i reclama que l'expresident doni "respostes" en la compareixença al Parlament. A més, Iceta, ha assegurat que espera que el president Artur Mas hagi "donat instruccions" als consellers perquè facin "esbrinaments interns" per esvair els dubtes sobre la relació del cas amb la Generalitat.

El "problema del 3%"

El 2005, durant una sessió de control al Parlament, el llavors líder socialista i president de la Generalitat, Pasqual Maragall, va denunciar públicament que CiU tenia "un problema, que es diu 3%". Amb aquesta frase, Maragall deixava anar la sospita que els governs de Pujol havien estat cobrant comissions del 3% del cost de les obres públiques a les empreses a les quals s'adjudicaven. L'episodi va desencadenar una guerra política i mediàtica, però no es va poder demostrar cap irregularitat.

Ara, nou anys després, la confessió de Jordi Pujol i els dubtes sobre l'origen dels diners que l'expresident ha mantingut sense declarar han fet que alguns grups hagin relacionat els dos episodis. Però mai fins ara un dirigent del PSC ho havia fet.

A l'espera de la compareixença

Notícies relacionades

Amb tot, Iceta ha volgut matisar que no pretén fer ara cap acusació a CiU o a Pujol. "A mi no m'agrada donar les coses per fetes, sinó parlar de les que sé i em consten. Ens esperarem a la compareixença de l'expresident [Pujol] per fer les preguntes i rebre les respostes", ha sentenciat. I és que pel socialista, de moment el 'cas Pujol' només "demostra que hem tingut durant 23 anys un president que evadia impostos". Ara, segons ell, el que caldrà és "veure si l'origen es realment una herència o si hi ha altres orígens".

Des d'ICV-EUiA es va demanar que la Generalitat es presentés com acusació particular en el procés judicial del 'cas Pujol'. Per a Iceta, aquesta seria una bona mesura si des de la mateixa Generalitat "es considera que les finances públiques s'han vist perjudicades" amb l'actuació de l'expresident o la seva família.