Els espanyols castiguen el PP i el PSOE
Els populars guanyen les eleccions, però passen de 24 a 16 escons, i els socialistes cauen de 23 a 14
L'esquerra es fragmenta i irromp amb força la nova llista de Podem
El PP ha guanyat les eleccions europees i ha aconseguit 16 escons enfront dels 14 del PSOE, una victòria molt poc dolça, ja que ha perdut 2,6 milions de vots. En tercer lloc, Izquierda Unida ha aconseguit 6 eurodiputats (2, el 2009); Podem, 5; UPD, 4 (en tenia 1); CiU, 3; ERC, 2 (1); Ciutadans, 2; Els Pobles decideixen (BNG-Bildu), 1; i Primavera Europea (Compromís-Equo), 1.
El bipartidisme s'ha emportat un càstig dels votants, que han retirat el suport als dos grans i els l'han donat a formacions noves o de recent creació com Podem, el gran vencedor de la nit, UPD i Ciutadans. Fa cinc anys, entre el PP i el PSOE van aconseguir el suport del 82% dels electors. Ahir tan sols van convèncer el 49%. L'atipament dels ciutadans amb la política, reflectit en les enquestes des de fa tres anys, han adobat el terreny per als nous partits apareguts aquestes eleccions, que han canalitzat aquesta frustració.
AVAL AMB MATISOS
Segons les dades donades a conèixer pel Govern, el partit de Mariano Rajoy ha obtingut el 26,04% de les paperetes, enfront del 42,72% que va aconseguir en les eleccions europees del 2009. El cap de l'Executiu volia que aquesta consulta es convertís en un aval a les retallades fetes durant els seus dos primers anys en el Govern, però ho ha aconseguit amb matisos al perdre 8 escons a l'Europarlament. L'única tranquil·litat que té és que la caiguda del seu principal competidor és semblant i li treu 2 escons.
També el líder del PSOE, Alfredo Pérez Rubalcaba, aspirava a iniciar un nou cicle polític per al seu partit, un punt que tampoc ha aconseguit per la fragmentació del vot de l'esquerra, que també ha anat a parar a Izquierda Unida i Podem, una llista encapçalada per Pablo Iglesias. Els socialistes també han baixat d'una manera important avui: de 23 escons el 2009 a 14. Només ha convençut el 23% dels electors, una caiguda històrica. I igual que al PP també ha perdut 2,5 milions de suports.
RUBALCABA, A LA CORDA FLUIXA
El PSOE aspirava que aquests comicis li servissin per iniciar un nou cicle polític després de la desfeta per la mala gestió de la crisi que va fer José Luis Rodríguez Zapatero, però els ciutadans no li han volgut aixecar encara la condemna. Aquests resultats deixen Rubalcaba en una situació de debilitat. La seva previsió d'organitzar eleccions primàries per elegir el candidat a la Moncloa al novembre i evitar un congrés extraordinari és pràcticament paper mullat. Les tensions internes, que havia aconseguit silenciar per arribar units a les eleccions d'avui, es desencadenaran.
Notícies relacionadesElena Valenciano, la cap de llista, no ha volgut avançar aquesta nit les conseqüències i ha emplaçat qualsevol decisió a la comissió executiva federal que se celebrarà avui a Madrid.
- Almenys 7 persones viuen entre ruïnes a les Cases Barates
- Recomanacions "Inoblidable": el bar de Mataró aclamat per les seves saboroses tapes
- Tres ferits en caure part de l'estructura de l'escenari d'un festival de jotes
- Amb Liam Neeson El racó de Sant Cugat del Vallès que està ja en la història del cinema
- Aquest dilluns L’Audiència de Barcelona jutja una àvia per abusar del seu net a Igualada
- Trobada a Barcelona Sánchez i Illa es reuneixen en plena polèmica per l'opa al Sabadell i l'apagada
- Projecte científic Hypatia II: es busquen tripulants per a una nova ‘expedició’ a Mart el 2025
- Ampliació de crèdit El Govern pacta amb els Comuns invertir 850 milions anuals en habitatge i una oficina antidesnonaments
- Previsió del Meteocat Catalunya activa avisos grocs i taronges davant les fortes pluges previstes per a aquesta setmana
- Apagada de llum Sánchez promet un «reforç» del sistema elèctric i defensa les renovables com a «interès general» davant «agendes particulars»