Franco va oferir Espanya als EUA en cas d'una tercera guerra mundial

El dictador pretenia aconseguir el suport de la Casa Blanca per a l'entrada del règim a l'OTAN

Henry Kissinger (centre) i Carrero Blanco (dreta), durant l’entrevista que van mantenir el 19 de desembre de 1973.

Henry Kissinger (centre) i Carrero Blanco (dreta), durant l’entrevista que van mantenir el 19 de desembre de 1973.

1
Es llegeix en minuts

El diariPúblico.es continua aquest dimarts esqueixant els milers de cables confidencials revelats per Wikileaks sobre la transició espanyola i als quals ha tingut accés exclusiu a Espanya aquest mitjà digital. Si dilluns afirmava queel Rei va ser confident de la Casa Blanca durant els últims dies del franquisme, aquest dimarts desvela queFrancova oferir als EUA que utilitzés el territori espanyol com a rereguarda en el cas que es produís unatercera guerra mundial.

L'oferta se la va plantejar l'aleshores president del Govern, Luis Carrero Blanco, directament al cap de la diplomàcia nord-americana,Henry Kissinger, en una trobada que es va produir el 19 de desembre del 1973, en plena època de la guerra freda, en un moment en què l'Aliança Atlàntica veia amb preocupació la capacitat armamentística dels països agrupats alPacte de Varsòvia, amb Rússia al capdavant.

Notícies relacionades

Segons l'informe que de la reunió va fer l'ambaixador dels EUA a Espanya, el porto-riqueny Horacio Rivero, "Carrero va subratllar que els Pirineus podrien proporcionar una segona línia defensiva rere la qual les forces occidentals podrien reorganitzar-se i rebre subministraments des d'Amèrica (sic), si la primera línia de defensa de l'OTANfos desbordada; perquè, va destacar, l'OTAN no compta amb una segona línia de defensa ni amb coordinació logística".

A canvi, Franco esperava, segons apunta 'Público.es', convèncer a Washington que ajudés Espanya a incorporar-se a l'OTAN. No obstant, Kissinger va advertir Carrero que seria molt difícil que el Senat dels EUA aprovés un tractat bilateral d'aliança amb elrègim franquista i va suggerir ampliar l'acord existent, de menor rang oficial, o buscar una fórmula intermèdia; la d'una espècie de "declaració Atlàntica". L'etapa de relacions de la dictadura amb la presidència deRichard Nixon --de la qual Carrero Blanco era el principal paladí-- va acabar de forma abrupta només unes hores després que Kissinger se n'anés de Madrid quan el cotxe en què viatjava el president espanyol va saltar pels aires.