EN UNA RECEPCIÓ A NOVA YORK

Polèmica per una fotografia de les filles de Zapatero amb els Obama

El president, gelós de la intimitat de la família, confia que no se'n publiquin més

Zapatero i la seva dona, Sonsoles Espinosa, a l’arribar a Pittsburgh.

Zapatero i la seva dona, Sonsoles Espinosa, a l’arribar a Pittsburgh. / APF / PAUL J. RICHARDS

2
Es llegeix en minuts
PILAR SANTOS
PITTSBURGH / ENVIADA ESPECIAL

Una fotografia de la família Zapatero amb el matrimoni Obama, realitzada pel Departament d’Estat i penjada a la web de la Casa Blanca, ha posat punt final a la intimitat de les filles del president espanyol, una privacitat per la qual el cap de l’Executiu ha vetllat des que va ser elegit secretari general del PSOE, l’any 2000.

A José Luis Rodríguez Zapatero se li va regirar la bilis ahir al veure la instantània publicada en alguns mitjans de comunicació i al comprovar que no havia mesurat les conseqüències de portar les seves filles, de 13 i 16 anys, a una recepció oficial i pública al Museu Metropolitan de Nova York.

Preguntat sobre la publicació de la fotografia, el cap de l’Executiu es va mostrar contemporitzador i va començar agraint «profundament» el respecte que els mitjans de comunicació han tingut amb les seves filles. «Sempre ha sigut el meu desig i el de la meva dona preservar la seva intimitat», va declarar. «Molt poques vegades no s’ha respost a aquest desig, espero que sigui simplement una ocasió i que tots [els mitjans de comunicació] puguin seguir amb aquest comportament. També entenc el desig dels mitjans, però són menors... I entenc que en cinc anys pot passar alguna cosa», va afirmar.

INVITACIÓ A PRAGA / La història, segons van explicar ahir fonts de Moncloa, va començar el 5 d’abril. Aquest dia, Zapatero i Barack Obama es van reunir per primera vegada a Praga, ocasió en què el president espanyol va aprofitar per demanar-li un autògraf per a les seves filles. Zapatero li va explicar que estaven entusiasmades amb ell i Obama, habituat a passejar les seves per tots els actes oficials, li va dir: «Doncs porta-les i me les presentes».

I ho ha fet. Podria haver esperat a dur-les a la Casa Blanca, el 13 d’octubre, quan està prevista la reunió bilateral, però Zapatero va escollir el viatge d’aquesta setmana a Nova York, on ha assistit a l’Assemblea General de l’ONU, i a Pittsburgh (Pennsilvània), amb motiu de la cimera del G-20.

Fonts de la Moncloa van comentar que, com que aquesta tardor el president del Govern té molts compromisos a l’estranger, ha volgut que la seva família l’acompanyés aquesta setmana per passar més temps junts. I, de passada, les seves filles podrien escoltar el primer discurs del primer president negre dels EUA davant l’ONU. I el pla va anar sobre rodes fins dimecres a la nit.

UNA HORA I MITJA A LA WEB / Aquest dia, Obama va organitzar una recepció per al centenar de dirigents i cònjuges, que estaven participant a l’Assemblea General, i Zapatero hi va anar amb les seves filles. Un fotògraf de la Casa Blanca va immortalitzar el moment i poc després la instantània ja estava penjada a la web del Govern nord-americà, d’on se la podia descarregar qualsevol.

Notícies relacionades

Tan bon punt el Govern espanyol en va tenir coneixement –una hora i mitja més tard–, va demanar al Departament d’Estat que la tragués. Fonts de la Moncloa van explicar al protocol nord-americà que les filles de Zapatero no apareixen en fotografies públiques per desig exprés dels seus pares, per preservar-ne la intimitat, i els funcionaris nord-americans la van retirar immediatament.

TRUCADA DE LA MONCLOA / La Secretaria d’Estat de Comunicació de l’Executiu va telefonar llavors a les empreses periodístiques per «recordar», segons van explicar ahir fonts d’aquest departament, que el president del Govern sempre ha preservat la intimitat de les seves filles.