Mal preparats per al consens a la UE

La falta de sintonia Merkel-Macron impedeix avançar en el repartiment dels càrrecs institucionals clau

La manca d'una visió comuna sobre què ha de ser Europa limita els acords de la cimera

3
Es llegeix en minuts
zentauroepp48730091 german chancellor angela merkel and french president emmanue190621163443

zentauroepp48730091 german chancellor angela merkel and french president emmanue190621163443 / POOL

Malgrat la unitat que els Vint-i-set aconsegueixen mantenir davant el repte del brexit, el Consell Europeu del 20 i 21 de juny a Brussel·les ha mostrat que les divisions entre els estats de la Unió Europea (UE) són molt profundes. La cimera també ha evidenciat la poca adaptació dels líders, els governs i els grups parlamentaris al nou context europeu de més fragmentació i diversitat política, que exigeix més dots d’empatia, de flexibilitat i de generar consensos integradors.

Un dèficit estructural europeu, 62 anys després de la firma del Tractat de Roma, és la manca d’una visió comuna compartida i interioritzada pels governs i els estats del que ha de ser la UE, que vagi més enllà dels interessos nacionals i les declaracions genèriques, com la nova Agenda Estratègica per al 2019-2024, que s’ha aprovat en aquesta cimera, o com el Pilar Europeo de Drets Socials, que es va aprovar a la de Göteborg el 2017.

Això ha quedat palès no només en el fracàs a consensuar els nomenaments per als càrrecs institucionals clau de la UE, sinó també en altres qüestions importants de la cimera, com la lluita contra el canvi climàtic, el pressupost especial per a l’eurozona i la unió bancària.

El compromís d’aconseguir la neutralitat climàtica el 2050 a la UE, va saltar de les conclusions de la cimera i va quedar reduït a una nota a peu de pàgina com un desig de la majoria dels estats. Els països la transició energètica dels quals resultarà més costosa i difícil (Polònia, República Txeca, Hongria i Estònia) van considerar que no hi havia prou garanties d’ajut econòmic per esmorteir aquests costos.

En el futur pressupostat per a l’eurozona, que teòricament ha de servir per esmorteir crisis i impulsar el creixement,encara no hi ha cap acord sobre el seu volum, ni sobre com es finançarà. Per a l’ús eventual del Mecanisme Europeu d’Estabilitat com a xarxa financera de seguretat en cas de crisi bancària existeix un acord de principi voluntari, però sense la legislació secundària indispensable per fer-lo operatiu.

El repartiment de llocs a la UE  requereix en aquesta ocasió un pacte polític d’ampli espectre

Davant la pèrdua de l’hegemonia política tradicional de populars i socialistes al Parlament Europeu i un reequilibri de forces més gran entre populars, socialistes i liberals dins el Consell Europeu, el repartiment de llocs clau de la UE requereix en aquesta ocasió un pacte polític d’ampli espectre, que també inclogui els Verds a l’Eurocambra.  

La falta de sintonia a l’eix francoalemany ha sigut un dels factors determinants del fracàs de la cimera en la renovació dels càrrecs institucionals de la UE. Tant la cancellera alemanya, Angela Merkel, com el president francès, Emmanuel Macron, estan condicionats per la seva debilitat política interna, evidenciada en les recents eleccions europees, el que limitava el seu marge de flexibilitat a la cimera.

Des del principi, l’objectiu prioritari de Merkel en el repartiment de càrrecs de la UE d’aquest any era assegurar la presidència de la Comissió Europea per a un conservador alemany, que evités qualsevol desviació en la política oficial d’austeritat. El problema és que el seu candidat, el bavarès Manfred Weber, ha generat un important rebuig tant al Parlament Europeu com entre els caps d’Estat i de Govern de la UE. La negativa anunciada dels grups socialista i liberal a recolzarWeber  va fer inviable la seva nominació, ja que sense ells resulta impossible l’aprovació parlamentària del president de la Comissió Europea.

Un francès per al BCE

Notícies relacionades

Macron s’ha oposat frontalment a Weber, a qui considerava poc qualificat, i al sistema de candidats principals (spinzenkandidat) per designar el president de la Comissió Europea, perquè limita la capacitat d’elecció dels líders de la UE. El seu objectiu principal sembla orientat a col·locar un francès al capdavant del Banc Central Europeu (BCE) com a successor de Mario Draghi.

Tot i que els tres candidats oficials a presidir la Comissió Europea han quedat descartats, queda per veure si els socialistes aconsegueixen recuperar el seu candidat, Frans Timmermans, per al lloc de responsable de la política exterior i de seguretat de la UE, aprofitant que el pes dels socialistes s’ha reforçat al Consell Europeu. El nou candidat a presidir la Comissió Europea haurà de pertànyer al Partit Popular Europeu, perquè ni Merkel, ni el grup parlamentari sembla que hagin d’acceptar una altra opció després de veure rebutjatWeber. Si Alemanya no aconsegueix la presidència de la Comissió Europea, existeix el risc que Merkel pressioni llavors per col·locar al capdavant del BCE el president del Bundesbank, Jens Weidmann, un falcó monetari que ningú creu que hagués sigut capaç de salvar l’euro el 2012 com va fer Draghi.