L'epíleg
'¡Que me pego leche!'
El que més sorprèn de la crisi de Nueva Rumasa no són els problemes financers de l'entramat empresarial de la famíliaRuiz-Mateos, sinó que hi hagués 5.000 inversors que van comprar pagarés per un mínim de 50.000 euros, garantits per unes reserves de brandy, amb l'esperança d'obtenir una rendibilitat del 8% o el 10%. ¿És possible que encara hi hagi en aquest país tanta gent convençuda que algú dóna duros a quatre pessetes o que es lliguen gossos amb llonganisses? ¿Encara hi ha incauts que dipositen els seus estalvis en el negoci d'un friqui que es va fotografiar vestit de Superman a la porta de l'Audiència Nacional o que va intentar agredir el ministre d'Economia cridant allò de«Que te pego leche»?
A les redaccions dels diaris encara arriben de tant en tant notícies sobre ciutadans que s'han vist sorpresos per l'estafa de l'estampeta, tan clàssica com tercermundista, però que l'empresari andalús tingui tanta capacitat de seducció per muntar un altre tinglado malgrat el seu historial i les reiterades recomanacions de la Comissió Nacional del Mercat de Valors bat tots els registres de candidesa.
La cobdícia
Notícies relacionadesLa interpretació més estesa sobre l'origen de l'actual crisi econòmica assenyala la cobdícia dels financers nord-americans. Ells, diuen els clàssics per tranquil·litzar-nos, van ser els que van provocar la bombolla gegant que més tard faria disparar les xifres d'atur arreu del món occidental. Doncs bé, casos com el de Nueva Rumasa suggereixen que el pecat de l'avarícia arriba molt més enllà de la Cinquena Avinguda de Nova York, per més que ens tregui un pes de sobre culpar Lehman Brothers de totes les nostres desgràcies. ¿No hi va haver també entre nosaltres empresaris, administracions públiques i petits estalviadors que van estirar més el braç que la màniga, amb resultats funestos?
Elsuperman jerezanoculparà ara la banca i el Govern; els inversors, que desconeixien el secret de la piràmide, reclamaran els seus diners; hi haurà enrenou polític. Però seran els empleats de Dhul, Clesa i Garvey els que es quedaran sense cobrar.