David Bowie es fa etern

El V&A inaugura el 13 de setembre el David Bowie Centre, espai que exhibirà de manera rotatòria més de 90.000 objectes que va llegar el músic britànic i permetrà consultar vestits, instruments i escrits.

David Bowie es fa etern
4
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

David Bowie Is, la fabulosa i abracadabrant exposició que va passar per Barcelona el 2017, es va acomiadar oficialment el 2018 amb una última parada al Brooklyn Museum, però el Victoria & Albert Museum londinenc està a un pas de convertir el músic britànic, alienígena de Brixton i icona cultural sense comparació, en peça permanent de museu: el 13 de setembre obrirà les seves portes el David Bowie Centre, nou temple de culte artístic que custodiarà, estudiarà i, el més important, mostrarà de manera gratuïta l’arxiu gegant de l’autor de Hunky Dory i The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars.

¿El vestit que Peter Hall va dissenyar per a la gira de presentació de Let’s Dance? ¿Els dibuixos i esbossos per a la portada de Space oddity? ¿El manual d’instruccions del sintetitzador amb què va gravar a Berlín Heroes? ¿El full de contactes amb tots els descarts per a la coberta d’Aladdin Sane? ¿El llegendari mico asimètric que Kansai Yamamoto va dissenyar per a Ziggy Stardust? Tot alhora a tot arreu al nou espai que el V&A ha projectat a l’est de Londres, al Queen Elizabeth Olympic Park.

Als magatzems, esperant tanda, un sorprenent assortiment de vestits, instruments, escenografies, maquetes, lletres, fotografies i memorabília variada que recorren la vida i obra de David Robert Jones des que va publicar el primer single el 1964 (Liza Jane, gravat junt amb The King Bees) fins que es va fer etern amb Blackstar, publicat només dos dies abans de la seva mort, el 10 de gener del 2016.

Autoexpressió i reinvenció

En total, més de 90.000 articles per resseguir "els processos creatius de Bowie com a innovador, icona cultural i defensora de l’autoexpressió i la reinvenció" i que, evidentment, no es mostraran alhora: el nou museu els anirà exhibint de manera rotatòria de la mà d’arxivers especialitzats i comissaris estrella. Els primers a deixar empremta seran Nile Rodgers, amb qui Bowie es va fer un fart de funk a Let’s Dance, i The Last Dinner Party, banda de l’última fornada de l’indie anglès profundament influïda per l’autor de Young Americans.

Rodgers, capitost de Chic i sol·licitadíssim productor, ha seleccionat peces relacionades amb Let’s Dance i Black Tie White Noise, les seves dues col·laboracions amb Bowie, mentre que les autores de From The Pryde han desempolsegat el repertori de la gira de Station to Station, la lletra manuscrita de Win, de Young Americans, i fotografies de l’artista fetes per Mick Rock a principis dels 70. "Va ser molt emocionant explorar l’arxiu de Bowie i veure de primera mà el procés que va implicar la creació del seu món i com va crear un sentit de comunitat i pertinença per a aquells que se sentien marginats o alienats, una cosa que també és molt important per a nosaltres en el nostre treball", asseguren Georgia Davies, Lizzie Mayland, Abigail Morris, Aurora Nishevci i Emily Roberts, integrants del quintet londinenc, en declaracions facilitades pel mateix museu.

Al costat, nou exposicions rotatòries s’endinsen en la relació de Bowie amb la tecnologia i la ciència-ficció; destaquen projectes inacabats com el seu intent d’adaptar 1984, de George Orwell i reconstrueixen des del seu concert al Mur de Berlín el 1987 a la creació de personatges icònics com Ziggy Stardust i Aladdin Sane. En aquest cas, el V&A ha consultat la selecció amb joves d’entre 18 i 25 anys de districtes pròxims al David Bowie Centre.

En paraules de la comissària Madeline Haddon, el resultat "ofereix una perspectiva extraordinària a través de la qual examinar qüestions més àmplies sobre la creativitat, el canvi cultural i els moments socials i històrics en els quals Bowie va viure i va treballar".

Per tal de fixar l’impacte i remarcar la vigència del llegat del Duc Blanc, el centre ha produït una nova pel·lícula que mostra una selecció d’actuacions de tota la carrera de Bowie i una instal·lació interactiva que rastreja el seu impacte de Bowie en la cultura popular, des de la comèdia Friends fins a la moda d’Issey Miyake passant per la seva influència en artistes com per exemple Lady Gaga, Charli XCX, Janelle Monae i Kendrick Lamar.

200 objectes simultanis

Notícies relacionades

Segons detalla el V&A, seran prop de 200 objectes els que es mostrin de manera simultània, tot i que una de les peculiaritats més grans del nou centre és que es podran fer reserves per consultar de manera individual articles no exposats com instruments musicals, maquetes, peces de vestuari i escenografies. Així, a poc més d’un clic de distància, fetitxes pop com el vestit blau de Freddie Burretti per al videoclip de Life On Mars?, l’enlluernadora jaqueta de cuir vermell d’Aladdin Sane o el vestit de casament dissenyat per Thierry Mugler. Cada visitant podrà reservar fins a cinc articles per visita. A més, quan el centre estigui en marxa, també es podrà concertar una cita prèvia amb l’equip d’arxius per consultar articles en paper, com esbossos, escrits, lletres de cançons, retalls de premsa, impressions fotogràfiques, negatius i transparències.

El 2023, el V&A va adquirir l’arxiu de David Bowie i va anunciar la creació d’un centre de consulta i peregrinació que corona ara el projecte V&A East Storehouse, un nou espai de 16.000 metres quadrats que permet visitar les vastes col·leccions del museu britànic, els fons del qual sumen 250.000 objectes i 350.000 llibres, i reservar hora per veure de prop algunes joies dels arxius.