Albert Pijuan i els pentinats de Nicolas Cage guanyen el premi Crexells

L’Ateneu Barcelonès consagra l’"atrevida i contemporània" ‘La Gran Substitució’ com la millor novel·la en català publicada el 2024.

Albert Pijuan i els pentinats de Nicolas Cage guanyen el premi Crexells
1
Es llegeix en minuts
David Morán
David Morán

Periodista

Especialista en literatura, art i cultura pop.

ver +

Albert Pijuan (Calafell, 1985) ja havia guanyat amb La Gran Substitució, una novel·la consagrada, resumint molt, als detalls capil·lars de Nicolas Cage, els ídols caiguts de l’italodisco i les identitats líquides, el premi honorífic a la trama més esbojarrada i delirant de l’any, però les absurdes peripècies del Dino, un ningú de Sabadell que viu convençut que és fill d’un cèlebre productor de Hollywood, també va esvair l’aparent rigidesa institucional del 54è premi Crexells.

Vet aquí, per obra i gràcia d’un jurat format per Francesco Ardolino, Anna Ballbona, Valèria Gaillard, Andreu Gomila i Eva Piquer, la millor novel·la en català publicada el 2024. Un llibre que arrenca a ritme de velocista olímpic en una clínica d’estètica dels Balcans i va fent malabars per, més difícil encara, incrustar-hi un restaurant en el qual es cuina amb cabells, una secta basada en els pentinats de Nicolas Cage o un compositor de hits d’italodisco que planeja la venjança definitiva contra el cantant que va triomfar gràcies a les seves cançons.

En paraules del jurat, i de qualsevol que l’hagi llegida, La Gran Substitució "és una novel·la atrevida i contemporània, un llibre divertidíssim, que juga amb la fantasia, la psicoanàlisi, el complex d’inferioritat, les teories de la conspiració i tot el que marca el nostre temps". El títol que, en definitiva, "consolida Pijuan com un dels nous valors de la narrativa catalana contemporània".

Notícies relacionades

El premi, de 6.000 euros i impulsat per l’Ateneu Barcelonés, va néixer el 1928 en record de Joan Crexells, un dels noms únics de la segona generació noucentista. Des d’aleshores, han rebut el guardó autors de la talla de Prudenci Bertrana, Josep Maria de Sagarra, Francesc Trabal, Mercè Rodoreda, Pere Gimferrer, Jesús Moncada, Joan-Lluís Lluís, Mar Bosch i Mònica Batet.

Després de saber que havia guanyat, l’escriptor de Calafell, autor també de la salvatge i espurnejant Tsunami, va explicar que tot va començar cavil·lant sobre l’absurditat ("¿i si fes una novel·la sobre els cabells de Nicolas Cage?", es va preguntar) i va acabar, al cap d’un temps, en una barra lliure de deliri i banquet de 350 pàgines publicat per Angle l’octubre de l’any passat.