L’alegria contagiosa de Yumiko Igarashi
La il·lustradora de ‘Candy Candy’, una de les dibuixants japoneses més reconegudes, visita el Manga Barcelona, on es reuneix amb els seus fans. "Els otakus estrangers són molt més alegres que al Japó", assegura.

Amb un vestit clapejat vermell, una corbata de llacet que hi fa joc i unes orelles roses de gat "comprades a Itàlia", l’artista de manga japonesa Yumiko Igarashi (Asahikawa, 1950) va arribar dijous al Manga Barcelona, que celebra la 30a edició aquest any a la Fira Gran Via de l’Hospitalet, sense esborrar ni un moment el somriure, per reunir-se amb els seus seguidors catalans. "Els otakus [els fans de la cultura japonesa] estrangers són molt més alegres que al Japó. A mi m’agraden les persones alegres", va dir la il·lustradora de Candy Candy, després de conèixer alguns dels seus seguidors més joves. "M’encanta conèixer-los a tots. Quan ells van néixer jo ja dibuixava".
L’artista, de 74 anys i amb més de 50 de trajectòria, segueix en actiu, convertida en una de les dibuixants més importants del manga femení. Tot i que, si li pregunten per aquesta responsabilitat, Igarashi en renega: "No crec que pugui ser mestra i anar al davant dels altres artistes".
Influència primerenca
La realitat és que va ser una de les pioneres del manga japonès femení, un sector que fins llavors estava acaparat per homes. "Quan vaig començar en aquest món, les tres grans editorials buscaven autores dones de shojo [la categoria del manga dirigida especialment al públic femení adolescent]. Així que als 18 anys vaig començar a treballar. En aquell moment, a finals dels 60, va florir aquesta indústria", assenyala.
Igarashi va desenvolupar la passió pel manga a Sapporo, al nord del Japó, gràcies a la influència del seu pare, que, quan ella tenia tan sols 4 anys, li comprava animes cada mes. "Jo volia ser nòvia d’un mestre com Osamu Tezuka, però vaig arribar tard. Quan el vaig conèixer ja tenia dona i fills", va voler fer broma sobre un dels seus referents.
"Amb 24 anys vaig dibuixar Candy Candy i ja en feia set que em dedicava a això. Em va ajudar moltíssim el suport de tothom, dels fans, i vaig prendre consciència que podia ser un mangaka", va dir l’artista sobre la creació que va marcar un abans i un després en la seva carrera. Un manga que va vendre 13 milions d’exemplars i va guanyar el primer premi Kodansha Manga per a shojo el 1977. Llavors tots els dibuixos es feien a mà i la il·lustradora recorda passar tres dies per dibuixar l’última escena del llibre, feta amb la tècnica del puntillisme.
Notícies relacionadesDesprés del gran èxit d’aquest manga japonès, Igarashi va decidir començar a estudiar, investigar i formar-se per ser mangaka. Però des d’aleshores el món del manga ha canviat molt. "Hi ha joves que volen dibuixar com jo, pintant a mà, però la digitalització ja està molt avançada. Els dibuixos que necessiten molta precisió surten més bé digitalment", admet l’artista japonesa.
Assegura que manté la passió del primer dia i que continuarà dibuixant fins que tingui il·lusió per fer-ho: "El més important és que no deixi d’agradar-me mai el manga, perquè llavors ja no podria dibuixar més".
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Alejandro Valverde: "Pogacar és el candidat a la victòria, però no ho tindrà fàcil amb Vingegaard"
- Despullar un sant
- ¿Violència gratuïta o esport noble?
- Scariolo anuncia que deixa la selecció després de l’Eurobasket i posarà rumb al Reial Madrid