Maika Makovski
Escoltar amb els ulls tancats
La cantant mallorquina publica ‘Bunker rococo’, que reflecteix un "aïllament del soroll que ens envolta", que presentarà el 6 de febrer a La Paloma.

Maika Makovski arriba al seu vuitè àlbum d’estudi buscant una clariana al bosc, o potser un refugi antinuclear: un "aïllament escollit" on deixar-se portar "pels mateixos pensaments, al marge del soroll que ens envolta, i per l’exuberància de la música", explica la cantant, compositora, productora, guitarrista i teclista mallorquina. D’això va Bunker rococo, un disc de contrastos sònics, amb electrònica i cordes, aspror i sofisticació, que se situa "lluny d’un cànon estilístic a què agafar-se".
Aquest búnquer és rococó perquè "la paraula és meravellosa en si mateixa" i dialoga amb un cert classicisme. "És un disc amb parts bastant crues i desenvolupaments en què volia apuntar a la música clàssica, que em va acompanyar sobretot en la infància", reflexiona Maika Makovski. ¿Referents? "Chopin, Brahms, alguna cosa de Paganini… i Purcell, que em fa volar el cap". Movent-se entre els angles postpunks remarcats pels sintetitzadors i un rock d’autor amb les cordes del Quartet Brossa, Makovski obre nous camins sabent-se alliberada de les pautes d’estil o so. "Ja que no visc en una etiqueta, ¿per què em limitaré a repetir el disc anterior o que la gent pugui descriure’m d’una manera fàcil, quan això no és el que em ve de gust?".
En el que fa conviuen moltes músiques que adora, diu, "sense pensar si es tracta de pop, hard rock, banda sonora o barroc". Compta una vegada més amb col·laboradors d’alt nivell, i si en altres discos havia treballat amb tot un John Parish, aquí comparteix la producció amb Ali Chant (avesat amb artistes com Perfume Genius o Gruff Rhys), i convoca músics com Howe Gelb, Xarim Aresté, Juan Berbín, Bobbi Relac (el rebatejat Oskar Benas) i, en un tema, Syrinx, el saxofonista Donny McCaslin, el que va ser còmplice de David Bowie en el seu acte final Blackstar (2016). Un músic aquest que "quan fa sonar el seu instrument, per la textura, el desenvolupament harmònic i el so, et traspassa la carn".
Notícies relacionades"Part del joc" del poder
Les cançons de Bunker rococo parlen de "connexió i desconnexió, i dels diferents tipus d’aïllament que podem viure", explica. "El gran soroll i la gran soledat, i com de difícil que és escoltar els teus pensaments". La sensació que "som part del joc d’algú molt poderós i que no aconseguim sortir d’allà". ¿Algú com el senyor Musk? "Aquest tipus de personatge. ¿Has vist aquest documental [El dilema de les xarxes socials] on apareixen creadors de les xarxes que han sortit de les seves empreses i no deixen que els seus fills s’acostin a aquestes aplicacions? Crec que és monstruós". Les plataformes "ens polaritzen i treuen el pitjor de l’ésser humà", afegeix. "D’això parlen cançons com Muscle cars i A. I.".
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Ferran Olivé, tresorer del FC Barcelona: "Limak té més solvència tècnica que totes les constructores espanyoles"
- TRIBUNALS La justícia reactiva la investigació de la mort d’Andic
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- SANITAT València tampoc fa tots els cribratges de càncer
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Científic de prestigi Manel Esteller deixa l’Institut Josep Carreras després d’una auditoria per presumptes irregularitats
- A Barcelona Un cotxe es precipita a la rambla del Carmel al sortir d’un pàrquing marxa enrere
- NEGA QUALSEVOL POLÈMICA Hansi Flick, sobre Lamine Yamal: «té una actitud molt professional, en la seva vida privada no m’hi fico»
- Gir judicial Jonathan Andic, de testimoni a investigat: ¿què sabem i què no de la mort del fundador de Mango?