Festival de Venècia

El segon adeu de William Friedkin

El segon adeu de William Friedkin

Susanna Saéz

1
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Molts cineastes diuen que el seu somni és morir rodant, però ben pocs arriben a quedar-se tan a prop de complir-ho literalment com William Friedkin. El director d’obres mestres com ‘French connection’ (1971), ‘L’exorcista’ (1973) i ‘Carga maldita’ (1977) va morir el 7 d’agost als 87 anys; i avui, menys d’un mes després, veu la llum en la Mostra l’última pel·lícula que va aconseguir completar –el seu amic Guillermo del Toro va ser escollit com a director de recanvi, per si ell no era capaç d’acabar-la-, el vintè llargmetratge de ficció d’una carrera tan irregular com infravalorada.

‘The Caine Mutiny Court-Martial’ es basa en l’obra de teatre homònima que Herman Wouk va publicar el 1953, al seu torn basada en la novel·la que el mateix Wouk havia publicat el 1951 i de la qual s’han estrenat diverses adaptacions a la pantalla al llarg de les dècades; la més famosa, ‘El motí del Caine’ (1954) –també presentada a Venècia, per cert–, va ser dirigida per Edward Dmytryk i protagonitzada per Humphrey Bogart.

Notícies relacionades

Els dos textos parlen del mateix: un oficial naval és sotmès a judici per organitzar un motí per tal d’assumir el comandament del Caine, un dragamines nord-americà, després de considerar que l’erràtic comportament del seu capità posava en perill el barco i la seva tripulació. Però si la novel·la relata tant els fets ocorreguts a bord del vaixell com el posterior consell de guerra, tant l’obra de teatre com ara la seva adaptació se centren en el segon. 

Friedkin introdueix una diferència important respecte al text original de Wouk: aquí l’acció no transcorre durant la Segona Guerra Mundial sinó en l’actualitat. Malgrat això, la seva pel·lícula és rotundament fidel al seu model tant en la lletra com en l’esperit; no només recupera bona part dels seus diàlegs sinó que, a més, dona per bons el seu patriotisme i la seva reivindicació de la jerarquia militar. 

Temes:

Cine