La història real (i alterada) de ‘Gran Turismo’: el ‘gamer’ de família humil que va arribar a ser pilot
3
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Sobre el paper, la sèrie de videojocs ‘Gran Turismo’ no convida a ser adaptada al format cinematogràfic, perquè essencialment és un simulador de pilotatge de cotxes de curses i, per tant, no ofereix ni un desenvolupament argumental ni veritables personatges amb qui un espectador pugui implicar-se. I això sens dubte ajuda a explicar per què, tot i que sens dubte inspirat en el producte estrella per a les consoles PlayStation –i finançat per la mateixa companyia, Sony–, el llargmetratge homònim que ara arriba als cines no està basat en ell sinó en la sorprenent història de Jann Mardenborough, un ‘gamer’ de família humil que va aconseguir convertir-se en pilot professionalexclusivament gràcies a les seves habilitats als comandaments del ‘Gran Turismo’.

Dirigida per Neill Blomkamp –conegut gràcies a títols de ciència-ficció com ‘Districte 9’ (2009) i ‘Elysium’ (2013)– i interpretada per noms com Orlando Bloom i la que era membre de les Spice Girls Geri Halliwell –el marit de la qual, Christian Horner, director de l’escuderia de fórmula 1 Red Bull–, la pel·lícula així mateix ha comptat amb la participació del mateix Mardenborough en qualitat no només d’assessor sinó també de pilot especialista en les escenes de carreres.

Actualment, la saga de videojocs ‘Gran Turismo’ es compon de set entregues que, fins al 2022, havien generat més de 5 mil milions d’euros en vendes arreu del món. Al llarg dels anys, cada una d’elles ha anat oferint una simulació més avançada i realista que l’anterior, oferint als usuaris la possibilitat de córrer virtualment en reproduccions extremadament fidels de circuits emblemàtics a bord de models recreats amb tot detall, i exigint-los gairebé tanta precisió com si estiguessin competint al volant d’un cotxe de curses real.

Enganxat des de petit al joc, Mardenborough va arribar a dominar-lo fins al punt que va aconseguir una plaça a ‘GT Academy’, programa de telerealitat que enfrontava entre ells els millors jugadors de ‘Gran Turismo’ i oferia al guanyador una oportunitat per competir a les 24 hores de Dubai per a l’equip Nissan; el 2011, amb només 19 anys i després d’imposar-se a 90.000 candidats més, el jove va aconseguir convertir-se en pilot de carreres malgrat no tenir més experiència prèvia al volant que un intent fallit de treure’s el carnet de conduir i alguna sessió de kàrting. Dos anys després, va aconseguir el tercer lloc a les 24 hores de Le Mans.

Terrible accident

Des de poc després, la trajectòria professional de Madenborough ha transcorregut marcada pel terrible accident que va tenir en el circuit d’alemany de Nürburgring, el 2015. A l’entrar en una corba va perdre el control del cotxe, que es va col·locar pràcticament en posició vertical abans de xocar contra una tanca protectora, i que després de sortir disparat per sobre d’ella va envestir el públic; com a conseqüència, un espectador va perdre la vida i alguns van resultar-ne ferits. «Sempre carregaré amb aquest pes sobre la meva esquena», ha reconegut Mardenborough.

Notícies relacionades

A causa de la magnitud d’aquell succés, és lògic que ara ‘Gran Turismo’ hagi dedicat una part del seu metratge a recrear-lo. De fet, les crítiques que els seus responsables han rebut a causa d’això se centren més aviat en l’ús dramàtic que fan d’aquests fets i a les deformacions en què incorren per fer-ho –i el menyspreu que mostren cap a les víctimes en el procés– a fi d’imposar un final feliç.

La pel·lícula, concretament, altera la cronologia biogràfica de Mardenborough per fer creure a l’espectador que la tragèdia no només es va produir abans del triomf a Le Mans sinó que, a més, va atorgar al pilot la fortalesa i l’afany de superació necessaris per aconseguir-ho. Lluny d’apaivagar la polèmica, Mardenborough ha assegurat que el seu accident «és una demostració dels cops que la vida pot donar, i que és possible sobreposar-s’hi per aconseguir una cosa gran».