Centenari de la seva mort

Homenatge al cementiri de València a un Sorolla etern

Familiars i representants del món de la cultura ofrenen al pintor valencià quan es compleixen 100 anys de la seva mort

Homenatge al cementiri de València a un Sorolla etern
3
Es llegeix en minuts

Quan la llum vital s’apaga, apareixen flors 100 anys després. Avui, 10 d’agost, es compleix un segle de la mort de Joaquín Sorolla i Bastida (1863-1923), la llum del qual, no obstant, sempre perviurà en les seves obres, que han portat el Mediterrani per tot el món. També escenes costumistes i nombrosos retrats, entre els quals els de la seva estimada Clotilde García.

Aquest migdia, familiars i representants de la cultura han rendit homenatge al pintor valencià al Cementiri General de València, on Sorolla està enterrat, i han posat flors sobre la seva tomba.

L’artista és el pintor valencià més universal i un dels espanyols més admirats i cotitzats, ja que alguna de les seves obres s’ha subhastat per més de cinc milions d’euros. Contemporani de Blasco Ibáñez i Benlliure, es va formar a les Escoles d’Artesans de València –on encara conserven algunes de les primeres pintures d’un nen que ja despuntava talent– i a l’Escola de Belles Arts de San Carlos.

Va aprofitar, també, la beca de la Diputació de València, amb la qual va anar a Roma (Itàlia). Es va establir a Madrid, on ara hi ha el museu, i durant la seva trajectòria va passar, així mateix, per París (on va guanyar el Grand Prix) i Nova York, entre altres llocs. De fet, la Hispanic Society of America a Nova York (Estats Units) li va encarregar les gegants «Visions d’Espanya», quan ja era reconegut internacionalment.

Fallida renal als 60 anys

Com ha publicat Levante-EMV, del Grup Prensa Ibérica, Joaquín Sorolla va morir als 60 anys a Cercedilla (Madrid), a casa de la seva filla i a causa d’una pielonefritis, una afecció renal. No obstant, llavors el pintor ja estava delicat de salut, ja que anys abans, el 1920 va patir dos atacs que li van causar una hemiplegia, que ja li dificultava pintar.

Al cementiri de València han acudit familiars de Sorolla –diversos besnets i rebesnets–, i membres de la Fundació, el Patronat i el Museu Sorolla de Madrid. Entre d’altres, hi havia Antonio Mollá Lorente, president de la Comissió Permanent de la Fundació Museu Sorolla; i Acacia Sánchez, la coordinadora del centenari i tècnica del museu.

També el regidor d’Acció Cultural de l’Ajuntament de València, José Luis Moreno; junt amb Julia Climent, alcaldessa en funcions, a més de Rafael Alcón, president de la Fundació Bancaja.

Així mateix, hi ha volgut assistir José Gabriel Astudillo, president de l’Associació Espanyola de Pintors i Escultors, que va fundar i al capdavant de la qual també va estar Sorolla. No hi han acudit representants de la Generalitat.

Sota un sol de justícia, Antonio Mollá ha agraït com la societat s’ha abocat a l’efemèride i ha destacat que tal dia com avui «Espanya va perdre un pintor i València un dels seus fills més il·lustres», però «ens queda la seva cultura, la seva obra i la seva casa museu.»

Per la seva banda, José Luis Moreno ha destacat que l’últim desig de l’artista va ser reposar a la seva ciutat natal, que tant va retratar. «Ell va decidir que la seva sepultura fos a València, la ciutat que tant va inspirar la seva obra; n’és un dels principals ambaixadors i segueix molt viu», ha manifestat en l’homenatge.

L’acte s’ha emmarcat en el programa oficial del Centenari Sorolla «100 anys de la mort de Joaquín Sorolla» del Ministeri de Cultura. L’efemèride ha sigut declarada, a més, Esdeveniment d’Excepcional Interès Públic fins al desembre del 2024.

Commemoració de l’efemèride

A València, el Museu de Belles Arts va inaugurar fa dues setmanes la Sala Sorolla, permanent i exclusiva per als seus fons del pintor. Així mateix, també compta amb una mostra temporal de la Col·lecció Masaveu; mentre que a la Fundació Bancaja es manté fins al setembre «Sorolla en negre».

Per descobrir Sorolla des d’un altre punt de vista, a la Marina de València hi ha aquest estiu «Sorolla, una nova dimensió», una exposició immersiva, amb realitat virtual i sales 360º.

En el centenari de la seva mort, la Casa Nacional de Moneda i Timbre ha creat una col·lecció amb monedes il·lustrades amb els seus quadros més icònics. Avui, l’ONCE, ha emès un cupó amb l’obra «L’arribada de les barques»; i dissabte, Loteries i Apostes de l’Estat traurà un bitllet amb «La bata rosa».

Notícies relacionades

L’Ajuntament, per la seva banda, organitza rutes guiades, exposicions (com la del Museu de la Ciutat) i tallers en commemoració de Sorolla.

Obres de Sorolla com «Passeig a la vora del mar» o «Nois a la platja» quedaran sempre en l’imaginari col·lectiu.

Temes:

València