LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA

Lee Jung-jae, de concursant d’‘El juego del calamar’ a director de cine d’acció

  • Parlem amb l’actor sud-coreà, recent guanyador de l’Emmy a millor actor protagonista de sèrie dramàtica, sobre el ‘thriller’ d’espionatge que suposa el seu debut en la direcció

Lee Jung-jae, de concursant d’‘El juego del calamar’ a director de cine d’acció

Pau Martí

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Corren dies de voràgine per a Lee Jung-jae. Fa poc més d’un any era un actor conegut, sobretot a la seva Corea del Sud natal, i entre els més adeptes del cine asiàtic. Llavors va arribar ‘El juego del calamar’, l’èxit més fulminant en la història de Netflix, encara la sèrie més vista en els seus primers 28 dies, segons dades de la plataforma. Ningú ho va veure venir. Lee tampoc. ¿Ja ha après a explicar-s’ho? «Si va tenir tant èxit arreu del món, devia ser perquè la gent s’hi va veure identificada», explica en una entrevista amb EL PERIÓDICO. «Molts de nosaltres en vivim en una societat en la qual ens barallaem constantment per ser els guanyadors, per ser millors que els altres. La gent va veure la sèrie i va saber reconèixer el que hi passava».

Pel seu paper de Seong Gi-hun, el jugador 456 d’aquella cruel i addictiva (almenys per a l’espectador) sèrie de proves amb rerefons de capitalisme ferotge, Lee va obtenir recentment l’Emmy al millor actor protagonista de sèrie dramàtica, una fita que no havia aconseguit fins aleshores cap actor d’una sèrie de parla no anglesa. 

Però la voràgine de la qual parlàvem no s’acaba aquí: si tenim Lee davant de nosaltres no és per celebrar el fenomen crustaci, sinó el seu debut com a director, ‘Hunt’, thriller d’espionatge que arribarà a les nostres sales comercials el 2023 després de passar aquests dies per la secció Òrbita de Sitges. 

Home d’intuïcions

Home d’intuïcionsSituada en la Corea del Sud del règim militar dels vuitanta, ‘Hunt’ narra l’intent de dos responsables de la seguretat nacional (Lee Jung-jae i Jung Woo-sung) per desemmascarar un espia de Corea del Nord, el misteriós Donglim, colat com si res entre les files de la KCIA. Lee va arribar al projecte com a actor, però, després d’haver suggerit alguns canvis en el guió, va tenir l’oportunitat de dirigir-lo. 

‘Hunt’ rima amb ‘Heat’ no només en el títol: alguna escena de tiroteig pot remuntar al clàssic de Michael Mann. Lee admet que «hi ha el mateix tipus de violència i pistoles», però que no va ser una influència conscient. De fet, si intentes fer-li confessar alguna referència clara, alguna inspiració a nivell d’estil, només aconseguiràs treure’n una: la seva pròpia intuïció. «Tot es basa en el que he d’explicar. ¿Com puc expressar cada idea? No sabria dir en paraules en què es basa el meu estil».

Més de trenta pel·lícules 

Notícies relacionades

Més de trenta pel·lícules Lee va començar com a model abans d’actuar en televisió (va aparèixer en l’exitosa sèrie ‘Sandglass’) i, a finals dels noranta, va despuntar en el cine amb ‘An affair’, a la qual van seguir pel·lícules com el ‘remake’ del 2010 de ‘La criada’, la megaexitosa cinta d’atracaments ‘El gran cop’, la premiada a Sitges ‘New world’ i el frenètic ‘thriller’ ‘Libéranos del mal’, de Hong Won-chan, guionista de ‘The chaser’. En total són més de trenta, una xifra que complica triar-ne només una per recomanar als seus nous fans de tot el món: «Totes són com els meus dits: no se m’ocorreria separar-ne cap dels altres», diu entre rialles. Dels molts directors amb els quals ha treballat, se sent especialment en deute, segons diu, amb Bae Chang-ho, qui li va donar l’oportunitat d’estrenar-se en pantalla gran amb ‘The young man’. 

Aviat hauríem de veure’l a ‘The acolyte’, futura sèrie de ‘Star wars’ situada en l’era de l’Alta República, un segle abans de l’època Skywalker. ¿Hi ha alguna cosa sobre aquest projecte que pugui explicar-nos sense tenir problemes legals? «No es pot parlar sobre això. No puc donar detalls, de moment», confirma, sense sorpreses.

Temes:

Cine