Crítica de música
Rubén Blades, màgia i justícia en el punt àlgid del Cruïlla
El mestre panameny va oferir un exuberant i emotiu concert l’últim dia del festival del Fòrum, acompanyat per la Roberto Delgado & Orquesta i recorrent els seus clàssics, de ‘Pablo Pueblo’ a ‘Pedro Navaja’, davant més de 25.000 persones
Havia proposat al Cruïlla un concert de cinc hores. Impossible d’encaixar, li van dir, amb tota lògica. Es va quedar en dues i quart i va ser igualment una experiència exuberant, amb la calidesa i rigor, l’elegància i la pedagogia que Rubén Blades fa cinc dècades que practica, aquesta vegada davant la seva audiència més diversa i nombrosa a Barcelona (unes 25.000 persones), en un concert únic a Europa, dissabte en el clímax del Cruïlla.
Va ser un espectacle per recordar que va fer que no li tinguéssim en compte la falsa alarma de fa cinc anys, quan va venir al Poble Espanyol amb l’eslògan de la seva «última gira de salsa». ¿Diferències amb llavors? Els subtils accents jazz, només una mica més desenvolupats, a compte del ‘grammytzat’ àlbum ‘Salswing!’, que va permetre que el panameny exercís de ‘crooner’ en els estàndards ‘Watch that happens’ i ‘The way you look tonight’. Fora d’això, el magisteri tropical va ser aclaparador des de l’arrencada amb ‘Caminando’, acompanyat per la Roberto Delgado & Orquestra, que es va fer sentir al Fòrum amb una qualitat inhabitual en un format d’aquest calibre.
Mares sense vacances
El Cruïlla ha volgut aquest any posar figures llatines com a caps de cartell en un gest de reconeixement, desmarcant-se de l’hegemonia anglosaxona, i Blades es va ajustar a aquesta idea quan, tot just començar, va esmentar les altres dues vedets del cartell, Residente i Juan Luis Guerra, però també Stay Homas i l’Orquestra Plateria (que li van donar, va dir, «l’oportunitat» de popularitzar el seu ‘Pedro Navaja’), Rosalía i Serrat. Revertir certes tendències històriques és la base de la seva obra, com va fer saber quan, després de recórrer ‘Decisiones’ i la iniciàtica ‘Pablo Pueblo’ i abans de perdre’s a gust per ‘Las calles’, va recordar les arrels dels músics de salsa en «les classes populars», en famílies «que tenen mares que moren sense vacances».
Radiant en veu i a punt de complir els 74 (16 de juliol), Blades va consumar un viatge enciclopèdic pel seu catàleg discogràfic entre cites a Ray Barretto i Willie Colón, parlant-nos des del la seva Hispania. «Aquest lloc mític des del qual escric les meves cançons». Va insistir en la seva condició d’«un ésser humà qualsevol» en la commovedora ‘El cantante’ i, fabricant de frases lapidàries com és, va fer notar que «la mort comença per l’oblit» com a preàmbul de ‘Prohibido olvidar’.
Tot això entre onatges de seda caribenya, una exquisida amalgama de metalls i percussions que va fluir fins al clímax amb ‘Pedro Navaja’ i aquest manifest anomenat ‘Patria’, amb el qual ens va convidar a desconnectar la paraula de «dictadures o tancaments» i a associar-la a «tantes coses boniques». Blades, emocionant fins a l’últim alè d’una nit envoltada en una aura de màgia i dignitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Successos Els Mossos cacen in fraganti un depredador sexual d’estudiants en un autobús a Girona
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Els Mossos conclouen que l'acusat del crim de Campdevànol va sotmetre la víctima a "maltractament psicològic continu"
- Incident a la ciutat Detenen un home a Girona per agressió sexual després de tocar-li els pits i escopir una noia
- Turisme El nou turisme que ve: menys massificació, més sostenibilitat i equilibri amb la vida local
- Tribunals Absolt el guàrdia urbà acusat de disparar un sensesostre a Barcelona el 2020
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència