66a edició del festival de la cançó

Eurovisió 2022: anàlisi de les 5 favorites de la final, per Jordi bianciotto

La cançó d’Ucraïna consolida el seu lideratge a les cases d’apostes per a la final d’aquest dissabte a Torí, on també té opcions la participant d’Espanya, Chanel, amb el tema ‘SloMo’

Eurovisió 2022: anàlisi de les 5 favorites de la final, per Jordi bianciotto
2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Ucraïna. ‘Stefania’, Kalush Orchestra

Si a principis d’aquesta setmana les apostes donaven a la cançó ucraïnesa el 48% de possibilitats de victòria, ara pugen fins al 60%. Els factors emotius l’ajuden, si bé ‘Stefania’ (tema que el cantant, Oleh Psiuk, dedica a la seva mare) ja figurava entre els cinc favorits abans que Rússia emprengués la invasió d’Ucraïna. Barreja d’harmonies vocals i flautes tradicionals amb beats electrònics, la cançó apel·la a la melancolia acompanyada d’un rap sufocant. La Kalush Orchestra la defensarà amb dèficit d’assajos al seu país d’origen, ja que els seus membres estaven involucrats en tasques de voluntariat (un va decidir quedar-se a Ucraïna).


El Regne Unit. ‘Space man’, Sam Ryder.

En aquest tiktoker, que durant els dies del confinament pel coronavirus es va guanyar certa popularitat compartint les seves versions d’èxits, estan dipositades les esperances dels britànics perquè el seu país, bressol de la cultura pop, recuperi per fi el seu lloc al festival (fa set anys que queda entre els cinc últims classificats, amb un sagnant ‘zero points’ el 2021). Tema de bonica melodia, ostentacions vocals en falset i missatge somiador, ‘Space man’ ens explica com Ryder veuria la vida si fos un astronauta, intrigat pels forats negres, però que al final enyoraria la Terra. S’insinua la seva admiració per David Bowie. Les cases d’apostes li donen el 10% de possibilitats de guanyar.


Suècia ‘Hold me closer’, Cornelia Jakobs

Veu una mica trencada i amb caràcter, en la línia d’una juvenil Bonnie Tyler, per defensar un número pop emocional, dinàmic, amb aparell electrònic i sentimental ‘crescendo’. Cornelia Jakobs, filla del cantant Jakob Samuel (de la banda de metal filoglam The Poodles, que va passar per la preselecció eurovisiva dos cops, el 2006 i el 2008) i excomponent del grup femení Stockholm Syndrome (inicialment, Love Generation), entona amb entrega aquesta cançó de comiat en la qual lamenta que «totes les coses bones tenen un final». Com la cançó britànica, ‘Hold me closer’ compta, en l’apostòdrom, amb el 10% d’opcions d’encertar-la.


Itàlia. ‘Brividi’, Mahmood and Blanco.

El país amfitrió torna a la seva llengua, vist l’encert de l’any passat amb Måneskin, però se’n va als antípodes musicals: balada profunda amb gradual tensió de pel·lícula i diàleg entre dues veus contrastades, i les apostes li atorguen el 6% de possibilitats de fer diana. ‘Brividi’ vol dir «tremolors», efecte que els dos cantants associen a les seves fugaces nits de passió, no exemptes d’un rerefons de ressentiment: «Tu, que em mossegues la pell/ amb els teus ulls d’escurçó,/ i tu, que ets el contrari d’un àngel». Oportunitat per a Mahmood, cantant de veu nasal a l’estil d’Eros Ramazzotti, de rescabalar-se pel seu honrós segon lloc d’Eurovisió 2019 amb ‘Soldi’.


Espanya. ‘SloMo’, Chanel.

Notícies relacionades

Espanya és un altre dels titulars del club ‘big five’ que fa temps que va cada cop pitjor (des del 2016 no abandona un altre clan, el dels cinc de la cua), una tràgica ratxa que Chanel Terrero, havanera crescuda a Olesa de Montserrat, pot canviar si fem cas al pronòstic de les cases d’apostes (4% d’opcions de triomf). SloMo és una jugada descarada a favor de la llatinitat tropical que s’obre pas en el pop global, tot ritme, ganxos fonètics i tornada insistent en bucle. Amb una lletra en impecable ‘spanglish’, Chanel ens demana que la gravem en vídeo i el reproduïm en ‘slow motion’ per comprovar que està «‘ready pa’ romper cadera, romper corazones’».