Crítica de música
Javier Gurruchaga, el rock’n’roll de la fi del món a Barnasants
El cantant va conjurar els pitjors auguris globals amb una efervescent sessió de clàssics de l’Orquestra Mondragón esquitxada amb sinistres picades d’ullet a Edgar Allan Poe

Javier Gurruchaga continua enginyant-se-les per donar cobertures conceptuals oportunes als seus concerts, però, al cap i a la fi, l’espectacle és ell mateix, amb la seva veu rugent, els seus andamis de mestre del gran guinyol i el secular repertori de l’Orquestra Mondragón, sempre preparat per posar de cap per avall l’auditori. Així va ser aquest dissabte al teatre Joventut, de l’Hospitalet, escenari que va portar a l’artista records de la seva actuació, en el curs 1993-94, amb ‘Golfos de Roma’, de la mà de Mario Gas.
El significatiu d’aquestes ‘Historias extraordinarias’ que, via Edgar Allan Poe, va desplegar a Barnasants, va ser constatar la vivacitat dels clàssics de la Mondragón i les aptituds de Gurruchaga com a senyor de l’escenari i ferotge cantant de rock’n’roll a la clàssica manera, molt apreciable des de la gloriosa friquada de ‘Garras humanas’, amb la qual va obrir la nit mostrant el seu cor trencat: «Soy el hombre sin brazos del circo / Soy capaz de fumar con los pies / Cada noche la gente me aplaude más / Pero yo me quisiera morir». Barret de copa, abric llarg i la companyia del «majestuós corb» de Poe, posant en una ala de la butaca i fent de sord interlocutor de les seves tribulacions.
Diversió en l’abisme
Gurruchaga va saber treure partit dels trets de teatralitat, amb aquestes lectures de fragments de ‘El cuervo’ i ‘La máscara de la muerte roja’, de Poe, casant amb el perfum inquietant dels últims successos globals. Però el rock va acabar guanyant el pols la literatura: l’agenda internacional era propícia al ‘riff’ criminal de ‘Caperucita feroz’, a un ‘Tic tac’ amb traços psicòpates i a la cadència ‘skatalítica’ de ‘Bon voyage’. I l’homenatge al Rei, que no va ser cap altre que Elvis Presley, amb un ‘That’s all right’. Rock’n’roll amb saxo orgullós, imposant el sentit de la diversió al caire de l’abisme, amb aquest simptomàtic ‘Back in the USSR’, dels Beatles, i un ‘Viaje con nosotros’ amb vista a Kíev, en el qual Gurruchaga va estirar el seu ‘entertainment’ amb molla, conjurant els pitjors auguris de la fi del món.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032