Llibres

‘Piranesi’: Susanna Clarke al laberint de la imaginació

‘Piranesi’: Susanna Clarke al laberint de la imaginació

Sarah M. Lee / Cortesía de la editorial Salamandra

3
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Cap de secció de Participació

Especialista en Quan puc escric sobre història, literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Piranesi viu en un complex compost d’estances, patis i corredors de mida ciclòpia, amb columnates i estàtues gegants en les quals ell no reconeix els petits i grans esdeveniments de la història de la humanitat. Ha explorat 960 sales en direcció a l’oest, 890 sales cap al nord i 768 cap al sud (l’est està esfondrat). No ha seguit més enllà i no ha arribat a entreveure un final. El pis superior toca al cel i hi viuen ocells. Els pisos inferiors es veuen envaïts per marees, i hi floten peixos i algues. Per a Piranesi, aquest és el món. I al món només han viscut 15 persones. Ell, 13 cadàvers a què ret culte i l’Altre, que el visita quinzenalment, durant una hora, perquè li informi de les exploracions que registra minuciosament als seus diaris, i entregar-li subministraments bàsics, com vitamines, un sac de dormir o mitjons, que per a Piranesi bé podrien sorgir de les profunditats de les que obté el seu escàs aliment. Li manca qualsevol referència temporal o espacial, o record, més enllà de la Casa, a qui dirigeix la seva lletania: «La Bellesa de la Casa és incommensurable; la seva Bondat és infinita». Es diu Piranesi perquè així ho l’anomena l’Altre: per descomptat, no sap res de l’arquitecte i gravador italià que imaginava escenes arquitectòniques en els seus ‘Carceri d’invenzione’.

A la interessant secció de ‘The Guardian’ ‘The books that made em’ (una versió altament perfeccionada de la pregunta de recurs a qualsevol escriptor sobre les seves influències), Susanna Clarke va comentar que només després d’escriure ‘Piranesi’ es va adonar de les similituds amb un dels contes de Borges que la van fascinar de jove, ‘La casa de Asterión’, a ‘El Aleph’. Les seves tres pàgines donen per a poc més que una inspiració soterrada, i a ‘Piranesi’ no hi ha minotaures, i només potser Teseus i Ariadnes, però sí una repetició innombrable d’estances com al laberint borgià i una concepció que beu d’aquesta frase de l’argentí: «La casa és de la mida del món; més ben dit, és el món».

Notícies relacionades

Susanna Clarke ha rebut el Women’s Prize Fiction per ‘Piranesi’, la seva primera novel·la des de l’aclamada ‘Jonathan Strange i el senyor Norrell’ (2004) amb què va debutar als 44 anys i que molt més tard la BBC va convertir en una molt notable sèrie. Clarke va explotar després de sis mesos de promoció i amb prou feines ha pogut escriure des d’aleshores un llibre de contes avui descatalogat a Espanya i, finalment, ‘Piranesi’.

Si el retir d’un escriptor a un sanatori alpí podia generar abans de la invenció de la penicil·lina un determinat tipus de literatura, ‘Piranesi’ és el resultat d’anys d’enclaustrament domiciliari i dificultats per centrar-se en l’escriptura de Clarke. La prolixitat de la seva primera novel·la ha donat pas a una literatura concentrada, que passa de la fantasia onírica a la intriga academicoesotèrica. La britànica ens diu que la imaginació és una casa on viure, no necessàriament confortable ni accessible sense traumes pel mig, i amb una relació amb la realitat conflictiva. De l’ambientació de ‘Jonathan Strange...’ en una Anglaterra vuitcentista i alternativa en què la màgia és un poder encara viu, no queda res més que la concepció d’un món fantàstic al qual és possible viatjar físicament i del qual no sempre és fàcil tornar. El lector difícilment ho farà: la bondat de la casa no és infinita, però sí la fascinació a què sotmet els seus visitants.

‘Piranesi’

Susanna Clarke  Salamandra / Amsterdam. 272 / 172 pàgines. 20 € Traduccions d’Antonio Padilla i Ferran Ràfols Gesa

Temes:

Llibres