Estrenes imminents

Així són les tres pel·lícules preseleccionades per representar Espanya als Oscars

  • Analitzem ‘Madres paralelas’, ‘El buen patrón’ i ‘Mediterráneo’, els tres films que ha triat l’Acadèmia de Cine per a la carrera dels premis de Hollywood

A1-125009412.jpg

A1-125009412.jpg / FERNANDO MARRERO (ACN)

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La carrera dels Oscars ha començat i l’Acadèmia de Cine ja té les tres pel·lícules preseleccionades per representar Espanya en la categoria de millor pel·lícula internacional. És un any de grans noms; per això, semblava clar que els tàndems Pedro Almodóvar-Penélope Cruz i Fernando León de Aranoa-Javier Bardem serien a la llista. La sorpresa l’ha donat ‘Mediterráneo’, de Marcel Barrena, pel·lícula catalana que aborda el conflicte de la immigració a través de les vivències d’un grup de socorristes. El 5 d’octubre se sabrà quina serà l’elegida per competir amb la resta de candidates dels altres països de parla no anglesa.

‘Madres paralelas’

Després del seu pas brillant pel Festival de Venècia, on Penélope Cruz va guanyar la Copa Volpi a la millor actriu, l’última pel·lícula de Pedro Almodóvar és una de les apostes més segures per portar als Oscars, sobretot si tenim en compte que podria entrar a les nominacions d’algunes categories, com a la de millor interpretació femenina. 

‘Madres paralelas’ s’estrenarà a Espanya el 8 d’octubre i ens mostra un director més compromès que mai amb la història del seu país, la present i la passada, a través d’aquestes dues mares (Penélope Cruz i Milena Smit) que representen dues generacions diferents i que s’enfronten a dilemes que posaran en qüestionament els seus propis valors a través de l’empatia i el respecte. Un Almodóvar que continua buscant camins expressius a través del seu explosiu imaginari, tant estètic com, en aquest cas, també profundament reivindicatiu amb la memòria d’Espanya, les fosses comunes i les ferides de la Guerra Civil. ¿En contra? Precisament aquest últim punt, que sigui una pel·lícula de rerefons polític que no sigui compresa en tota la seva dimensió fora de les nostres fronteres. 

‘El buen patrón’

Una altra cara internacional de la nostra cinematografia, Javier Bardem, és l’absolut protagonista d’‘El buen patrón’, en què es torna a trobar amb Fernando León de Aranoa després de gairebé 20 anys de ‘Los lunes al sol’. El director és conscient de la capacitat titànica de l’intèrpret i li regala una pel·lícula en què la seva presència ho és tot a través d’una sàtira entorn de les relacions de poder en l’entorn laboral que aborda molts temes d’actualitat, des del racisme fins a la toxicitat masculina. 

La seva estrena està prevista el 15 d’octubre, després del seu pas pel Festival de Sant Sebastià, on Bardem parteix com a favorit, ja que el seu personatge desborda carisma i ironia en la representació de les contradiccions i la hipocresia del nostre temps. ¿En contra? Se centra en una fàbrica espanyola, tot i que els conflictes que planteja són extrapolables a qualsevol lloc del món. Juga a favor seu el to a mig camí entre la crítica social i l’humor més negre, així com els seus racons vitriòlics. 

‘Mediterráneo’

La sorpresa de la terna l’ha donat l’odissea marítima entorn de la tasca dels socorristes al Mediterrani protagonitzada per Eduard Fernández, Dani Rovira, Anna Castillo i Sergi López. Dirigeix Marcel Barrena, que continua apostant per les històries reals de superació després de firmar ‘Món petit i ‘100 metros’. 

Notícies relacionades

En aquest cas, el principal valor de la pel·lícula és el mateix tema que tracta, el de la indefensió dels immigrants que arrisquen la vida per aspirar a un futur millor i la dels voluntaris de les diferents associacions humanitàries que intenten ajudar en unes condicions d’enorme precarietat. 

La pel·lícula s’estrena l’1 d’octubre i, malgrat que compta amb menys possibilitats que ‘Madres paralelas’ i ‘El buen patrón’ per representar Espanya als Oscars, pot servir de termòmetre per valorar per on poden anar els trets en la temporada de premis vinent, en què els components social i polític es converteixen en absoluts protagonistes.