Un històric del còmic

Amenaça de desnonament contra Juanito Mediavilla, el guionista de Makoki

  • El coautor, amb Miguel Gallardo, del mític personatge del còmic ‘underground’ i la seva colla, es veurà obligat a deixar la casa familiar de Burgos on viu i on es va criar si no aconsegueix un acord amb la immobiliària que l’hi lloga

Amenaça de desnonament contra Juanito Mediavilla, el guionista de Makoki

JOAN CORTADELLAS

5
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Poques hores abans del 20 de maig passat, a Juanito Mediavilla i la seva dona, Isabel, els queia el món a sobre: s’havia d’executar una ordre de desnonament que els trauria de la casa de Burgos on viuen i es va criar des que tenia quatre anys un dels autors mítics del còmic ‘underground’. Ja el situa en l’imaginari només el fet de ser l’autor dels millors guions de Makoki, l’inoblidable quinqui sortit del frenopàtic (ideat per Felipe Borrayo) que juntament amb una colla d’arrossinats va reflectir la Barcelona més lumpen, de delinqüència, sexe (xungo), drogues i (poc) rock and roll, gràcies al qual va formar tàndem amb el dibuixant Miguel Gallardo. Però també va ser el creador de personatges com Juan Jaravaca o El Niñato en l’època daurada d’‘El Víbora’. Després que la notícia, avançada pel ‘Diario de Burgos’, comencés a córrer per les xarxes gràcies, entre altres, a diversos amics i la seva editorial, La Cúpula, l’advocat de l’historietista va aconseguir ‘in extremis’ evitar el desallotjament. Però el que semblava desactivat no ho estava. Només s’havia aconseguit guanyar temps i ja els han comunicat una nova data per al desnonament, que si res ho impedeix, es farà efectiu en sis mesos. 

«Ens volen treure d’aquí sí o sí. Estem al dia de pagament però van aprofitar una fallada que vaig tenir per treure’ns d’aquesta casa, on vaig arribar amb els meus pares el 1954», es lamenta, via telefònica, Mediavilla (Burgos, 1950). «Vaig estar 30 anys fent el que més m’ha agradat fer en la vida, historietes, i ara, amb 70, quan un creu que hi ha coses que mai li poden passar, passen. A aquesta edat no t’ho esperes. Estic desesperat», explica amb angoixa l’autor, a qui li costa continuar dibuixant perquè ha perdut molta vista però que continua fent anar els pinzells des del seu estudi-vivenda. «Continuo pintant, però aquesta història em té derrotat», confessa l’autor, que ara està revisant com quedarà el recopilatori integral que La Cúpula publicarà al setembre amb totes les seves historietes, tires i acudits del personatge de Juan Jaravaca, el seu ‘alter ego’ en historietes de caire autobiogràfic banyades d’heroïna.  

L’error a què es refereix Mediavilla va arribar després que canviessin la titularitat del contracte de lloguer, de renda antiga i que era a nom de la seva germana. «Mai havíem deixat de pagar. Durant sis mesos van deixar d’emetre’ns el rebut i, al preguntar, ens van donar a entendre que era cosa de la burocràcia –explica Isabel, la dona de Mediavilla–. Quan ens van arribar tots junts els vam pagar puntualment, però amb ells venia l’ordre de desnonament». Però ningú els va informar que per deixar sense efecte aquesta ordre havien de presentar al jutjat la documentació conforme havien pagat els rebuts endarrerits. 

Per desconeixement i ingenuïtat no ho van fer i el procés judicial va seguir el seu curs fins que la seva defensa va presentar un preconcurs de creditors en un altre jutjat que va paralitzar el desnonament previst per al 20 de març passat. Això els va permetre guanyar temps però l’empresa propietària ja ha sol·licitat que es torni a executar el llançament. 

Mediavilla és un dels històrics del còmic ‘underground’ espanyol, lligat als 70 i els 80 a Barcelona amb els seus personatges i històries gamberres que, a banda d’‘El Víbora’, van aparèixer a ‘Star’, ‘Hara Kiri’, ‘Rambla’, ‘Caníbal’ o ‘Butifarra’. Davant això, els seus advocats al·leguen que és «un artista en actiu, que encara genera obra malgrat les seves limitacions físiques i d’edat, però a qui li estan privant del seu lloc de treball, ja que la seva vivenda és també el seu estudi». I apel·len també a la sensibilitat cultural de la Fundació La Caixa, ja que Building Center, la immobiliària propietària del pis pel qual el dibuixant ve pagant un lloguer que no arriba als 300 euros, és filial de CaixaBank.

Amb la llei de la seva banda, la immobiliària els oferia la possibilitat de comprar-lo per 80.000 euros però els retirava l’opció de continuar de lloguer. «A la nostra edat mai vam pensar a comprar-lo. No podem invertir tants diners i ningú ens donaria un crèdit. El problema és que no som vulnerables. No tenim fills i jo cobro una pensió després d’anys de treballar com a infermera a Barcelona i el País Basc. Als que estem amb lloguers baixos ens volen fer fora», assenyala la seva dona. Mediavilla no cobra pensió perquè no ha cotitzat, només té un petit pis heretat a la capital catalana que té llogat i que ara ha hagut de posar a la venda per aconseguir liquiditat. «En aquest punt de la vida l’última cosa que volem és lluitar contra una immobiliària», coincideixen a dir. 

Notícies relacionades

El fet de no entrar en la categoria de «vulnerables» també ha implicat que la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca de Burgos no els ajudés en el seu recurs. L’advocat del dibuixant, Miguel Ángel Sebastián, és molt conscient que «el desconeixement de les lleis no eximeixen del seu compliment», però ell va actuar com creia que ho havia de fer, sense mala fe, només que «formalment no va avisar el jutjat que havia pagat perquè quan ho van fer ningú els va dir que ho havien de fer i quan van voler comunicar-ho els terminis havien passat i no es podia recórrer». 

Mediavilla i la seva dona, que compten amb l’ajuda de diversos amics que els venen donant un cop de mà per fer front a aquesta situació, agraeixen el recolzament i la solidaritat rebuda i la repercussió a les xarxes socials. «Només vull continuar vivint de lloguer a la casa on els meus pares em van criar matant-se a treballar».   

Temes:

Còmic