MÀXIMA DISTINCIÓ

El Teatro Real triomfa als Opera Awards

  • Joan Matabosch, director artístic del coliseu, va agrair el guardó com a millor teatre d’òpera recordant tots els que recolzen la institució

  • «Sense el públic, nosaltres simplement no existiríem. Continuarem treballant junts perquè la música i la flama de l’art continuï cremant intensament», va recordar

2
Es llegeix en minuts

Els International Opera Awards 2021, comparables als Oscars de l’òpera, han reconegut la qualitat del treball al Teatro Real de Madrid atorgant-li un dels seus premis més destacats, el de millor companyia d’òpera. A la gala virtual, celebrada dilluns a la nit, el Real competia amb la Royal Opera House de Londres, la Finnish National Opera de Hèlsinki, l’Òpera de Frankfurt d’Alemanya, l’Opéra Comique de París i La Monnaie/De Munt de Brussel·les.

Joan Matabosch, director artístic del Real i que abans ho va ser del Liceu, va agrair el premi, que va reconèixer el treball del 2019, ja que la cerimònia es va celebrar amb un any de retard a causa de la pandèmia. En el seu discurs d’agraïment Matabosch va recordar que aquest últim any ha sigut dur: «És un honor per a tots nosaltres acceptar aquest premi i esperem continuar mereixent aquest reconeixement. Gràcies en nom de tots els que hem treballat durament per mantenir el teló alçat nit rere nit en circumstàncies veritablement desafiadores en els últims mesos». I va afegir un agraïment a les institucions públiques i empreses privades que recolzen econòmicament el Real, així com al seu fidel públic: «Sense el públic, nosaltres simplement no existiríem. Continuarem treballant junts perquè la música i la flama de l’art continuïn cremant intensament».

Espanya ha sigut un dels pocs països on l’activitat operística s’ha mantingut i el Real, un dels teatres que més ha lluitat des del primer moment per mantenir l’activitat artística. Després d’aixecar-se el primer estat d’alarma per la pandèmia l’estiu passat, el Real va ser el primer a oferir òpera: nombroses funcions de ‘La Traviata’ amb un aforament molt reduït d’espectadors. I aquest any no han abaixat el ritme. Coincidint amb la gala, que els responsables del Real seguien en una sala del teatre, a l’escenari es representava l’última funció de ‘Peter Grimes’, de Britten.

Gregorio Marañón i Bertrán de Lis, i el director general de la institució, Ignacio García-Belenguer, també van seguir en directe la cerimònia, així com el tenor Xabier Anduaga, que es va emportar el guardó al millor cantant jove ex aequo amb la mezzo russa Vasilisa Berzhanskaya. Anduaga assaja aquests dies a Madrid la nova producció del Real, ‘Viva la mamma’, de Donizetti, que s’estrenarà el 2 de juny.

Notícies relacionades

El Teatro Real també era nominat com a millor orquestra pel treball de la Simfònica de Madrid, millor estrena absoluta per ‘Je suis narcisiste’, de Raquel García Tomás, i millor gravació en DVD per ‘Street scene’, de Kurt Weill. En aquestes categories es van imposar l’Orquestra de l’Òpera Estatal de Baviera; ‘Oceane’, òpera estrenada a la Deutsche Oper de Berlín, i la gravació premiada va ser de ‘Hamlet’, d’Ambroise Thomas, de l’Opéra-Comique de París.

El tenor mexicà Javier Camarena es va imposar com a millor cantant masculí i com a cantant femenina, la soprano Lise Davidsen. La millor batuta va ser Kirill Petrenko, director musical de l’Òpera Estatal de Baviera i titular de la Filharmònica de Berlín.