Més enllà del teatre

El Lliure centra ‘Katharsis’ en la conferència ‘performativa’

  • El músic Adriano Galante, la ballarina Núria Guiu i el creador David Espinosa participen en la segona edició del cicle dedicat a explorar els marges del teatre

El Lliure centra ‘Katharsis’ en la conferència ‘performativa’
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Explorar la ‘performance’ centra les propostes de la segona edició de ‘Katharsis’, un cicle dedicat a reformular les arts escèniques, que a partir de divendres i durant dues setmanes acollirà el Lliure de Montjuïc.

Mostrant nous camins entre la conferència i les arts escèniques, en aquestes originals ‘performances’ hi participaran des d’Adriano Galante, músic de Seward, fins a la ballarina i coreògrafa Núria Guiu. «La ponència és un espai de representació que, en lloc de treballar amb la ficció, treballa amb la veritat», ha explicat Georgina Oliva, directora de Programació i Continguts del Lliure.

La primera estarà a càrrec de David Espinosa (‘Calle sombra’), que aquest divendres i dissabte oferirà ‘Conferencia espectacular’, on retrata el món de les arts escèniques a partir del seu descobriment d’un univers on «tot el trencador s’acaba tornant normal», explica l’artista. De manera lúdica s’acostarà a creadors com Tadeusz Kantor, Joan Brossa, Rodrigo García, Els Joglars, Wim Vandekeybus, Mal Pelo, La Zaranda, Peter Brook, Needcompany, General Elèctrica o l’Odin Teatre. A diferència d’altres espectacles on juga amb les imatges, en aquest la seva veu cobra més protagonisme.

La dansa i el cos

La dansa, el cos i la importància de la imatge a les xarxes socials inspiren ‘Likes’, creació de Núria Guiu, que indaga sobre «com les xarxes socials defineixen els cànons estètics». Més enllà del teatre, la dansa i l’art, la música també compta amb una presència destacada en aquestes conferències ‘performatives’: galant, cantant i músic fundador del col·lectiu Seward, ofereix ‘Entrar a vivir’ (dies 30 i 31), suggerent títol per a un mix entre la dissecció sonora ‘performativa’, la instal·lació i el concert que defineix com: «un artefacte viu sobre les alteracions de la consciència». Descobrirà com el cervell entra en trànsit amb una curiosa proposta que ha desenvolupat en col·laboració del constructor sonor, artista visual i escenògraf Marc Vilanova, la creadora escènica Sara Serrano, la filòsofa Andrea Soto i l’arquitecta Alessia Schoor.

‘Antropologies de la caixa negra’ (dies 24 i 29) proposa una reflexió a partir del món del disseny elaborada per Eina Idea i la Fundació Eina, que pren com a punt de partida l’espai escènic com a lloc de ressonància. Compta amb un curiós espai expositiu amb avions soviètics i una ‘performance’ sonora.

Gimnastes rítmiques

Notícies relacionades

‘Com observar un cel nocturn’ (dies 29 i 30), comissariada per Alexandra Laudo, indaga sobre els misteris de l’univers i les imatges de la fi del món, i compta amb la col·laboració de gimnastes rítmiques. «Miro de relacionar la història de la imatge i la història de la mirada sense oblidar com ens miren les màquines amb les càmeres dels seus dispositius», explica Laude.

A més, una taula rodona sobre la importància de la presència en les arts escèniques, que coordina Martina Tosticarelli (dia 28), permetrà conèixer la visió de destacats creadors internacionals i comptar en directe amb la de Davide Carnevali, Cecila Colacrai i Marc Villanueva.