MÚSICA EN DIRECTE
SOS de les sales de concert davant el risc de desaparició massiva
El 80% dels locals desapareixeran abans de final d'any si no es prenen mesures urgents, adverteix l'ASACC, associació involucrada a #ElÚltimoConcierto, esdeveniment que tindrà lloc en 'streaming' aquest dimecres
zentauroepp55718081 onana201104175630 /
El crit d’auxili ja té aparences terminals: després de vuit mesos de tancaments i de 25.000 espectacles suspesos, l’oxigen s’esgota per a les sales de música en directe, i de la desesperació sorgeix una campanya d’àmbit estatal, #ElÚltimoConcierto, entre les accions de la qual destaca l’esdeveniment en ‘streaming’ d’aquest dimecres (20.00 hores), en el qual dotzenes d’artistes llançaran un agònic SOS. La realitat ja no dona per a més. «Si no es fa res, abans que acabi l’any desapareixeran el 80% de les sales», adverteix Carmen Zapata, gerent de l’ASACC, associació que representa 83 locals de Catalunya.
Dies enrere, l’enunciat de ‘¿L’últim concert?’ va començar a decorar les persianes i façanes dels locals tancats, llançant una pregunta la resposta de la qual es consuma dia a dia. «Probablement, l’últim concert de moltes sales ja s’hagi celebrat», observa Zapata, que situa en 15 el nombre d’escenaris que ja han tancat a Espanya. El d’aquest dimecres no és exactament un concert, sinó un «acte reivindicatiu» en el qual actuaran artistes com Carolina Durante, La Casa Azul, Albert Pla, Els Amics de les Arts, Johnny Cifuentes (Burning) o Amaia.
Endeutament ‘in crescendo’
De les sales adscrites a l’ASACC, només Razzmatazz, Apolo, Luz de Gas i Sidecar han expressat tenir forces per continuar vives entrat el 2021, fins i tot amb totes les reserves, perquè l’absència d’un horitzó clar de remuntada enrareix els pronòstics. Es pregunten si val la pena endeutar-se més i més sense tenir idea de si la tornada a l’activitat plena és una qüestió d’uns mesos o d’alguna cosa més que això.
Els ajuts anunciats pel departament de Cultura (17,2 milions d’euros) són considerats «insuficients» per a les sales, ja que limiten la incidència a un mes, el de novembre, en què la majoria ja no estaven operatives, i perquè aquestes arrosseguen pèrdues acumulades des de març. Cultura «posa recursos», estima Zapata, però té poc marge de maniobra pressupostària. «Han d’implicar-s’hi altres departaments, com Empresa. Al cap i a la fi, les sales són ‘pimes’ majoritàriament». L’ASACC està adscrita a Actua Cultura, plataforma que reclama que la partida cultural arribi al 2% del pressupost del govern català, davant l’actual 0,67%.
Obertura amb limitacions
Notícies relacionadesQueda enrere el bloqueig que deixava les sales fora de la cultura al considerar-les oci nocturn. L’obertura dels escenaris en la desescalada serà presumiblement per a tothom, si bé l’ASACC calcula que, atesa la restricció d’aforament, les que apujaran la persiana «no arribin al 50%».
El manifest de #ElÚltimoConcierto demana mesures de xoc per reduir les despeses mensuals, en concret la «hibernació» de consums, impostos i lloguers. I elevant la mirada, les sales apunten a les injeccions que arribin de la UE. «Volem ser a l’agenda política i que quan arribin aquests recursos, que no només la cultura sigui allà, sinó que s’incloguin aquests escenaris, moltes vegades no considerats culturals», remarca Carmen Zapata. «Les sales som tan cultura com el Liceu».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.