UNA 53a EDICIÓ PRESENCIAL I FÍSICA

Zombis i vampirs en un festival de Sitges marcat per la Covid

El drama de terror 'Relic', la seqüela de 'Train to Busan' i la inaugural 'Malnazidos' destaquen en el primer avanç de la 53a edició

zentauroepp54102665 icult200713192400

zentauroepp54102665 icult200713192400

3
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

D'acord amb aquests dies estranys, la 53a edició del Festival de Cine de Sitges es desenvoluparà entre el 8 i el 18 d’octubre en un format híbrid, entre el presencial i el virtual. «La idea és intentar mantenir el màxim de normalitat», ha dit aquest dimarts en roda de premsa Mònica Garcia, directora general de la Fundació Sitges-Festival Internacional de Cinema de Catalunya. «Estem avaluant la classe de festival que podem fer. Es tractarà de promoure la venda anticipada, els aforaments no es completaran [només s’ocuparan les sales fins al 75-80%] i s’ha reduït lleugerament el nombre de pel·lícules». Però malgrat tot, el programa inclourà unes 120, segons ha assenyalat Ángel Sala, director del festival.

La que inaugurarà el certamen serà ‘Malnazidos’, acció zombi codirigida per Javier Ruiz Caldera (‘Anacleto: Agente secreto’) i el seu muntador habitual, Alberto de Toro, inaugurarà el certamen. Es tracta d’una adaptació de la novel·la de Manuel Martín ‘Noche de difuntos del 38’, en la qual, durant la guerra civil espanyola, combatents rojos i nacionals s’alien per fer front a l’enemic zombi. «Estem molt contents d’inaugurar el festival», ha manifestat Ruiz Caldera, durant la presentació. «D’entrada no podia ser, perquè la pel·lícula s’anava a estrenar en sales al setembre, però al succeir la pandèmia, ha canviat tot. Estem molt contents». També de producció autòctona, en primícia: ‘No matarás’, de David Victori, ‘thriller’ amb Mario Casas; el drama de terror ‘La vampira de Barcelona’, de Lluís Danés, i ‘La cosmética del enemigo», adaptació del llibre d’Amélie Nothomb per Kike Maíllo.

Els zombis prendran les pantalles amb ‘Tren a Busan 2: Península’, extensió (no seqüela directa) del fenomen del 2016 de Yeon Sang-ho. Gang Dong-won és Jung-seok, un antic soldat que ha de visitar Corea, convertida en una espècie de terra erma, per recuperar alguna classe de Macguffin.

Per als que prefereixin els vampirs, queda alguna cosa com ara ‘Comrade Drakulich’, de Márk Bodzsár, comèdia negra hongaresa amb un heroi de la revolució cubana en format vampir. També d’Hongria arribarà ‘Post mortem’, de Péter Bergendy, relat de fantasmes situat en un llogarret embruixat en els dies posteriors a la primera guerra mundial.

L’empenta femenina

En aquesta edició es confirma una tendència a l’alça: el fantàstic dirigit per dones. Allà queden la molt esperada ‘Relic’, debut de l’australiana Natalie Erika James, encreuament de drama familiar i terror psicològic amb Emily Mortimer al capdavant del repartiment. També estan ‘Jumbo’, de Zoé Wittock, «història d’amor entre una dona i una atracció de fira», defineix Sala; ‘12 hour shift’, de la més coneguda com a actriu Brea Grant, o ‘Slaxx’, d’Elza Kephart, sobre uns texans assassins. O ‘Los que vuelven’, de l’argentina Laura Casabé, barreja de drama historicosocial i terror.

A més, Sitges acollirà l’estrena internacional de ‘The show’, de Mitch Jenkins, escrita per la llegenda dels còmics Alan Moore, «paranoia absurda i kafkiana», en paraules de Sala; ‘La nuée’, de Just Philippot, drama de terror sobre una agricultora que cria llagostes i es troba amb l’inesperat; o el drama fantàstic ‘Immortal’, de Fernando Spiner. 

Com de costum, la idea de Sitges de ‘cine de gènere’ és àmplia, i inclou també ‘thriller’ (‘The silencing’, amb Nikolaj Coster-Waldau i Annabelle Willis) i ciència-ficció (la russa ‘The Sputnik’, ‘Come true’, ‘Archive’ o la còmica Fried Barry). En qüestió d’animació, poden anunciar ja ‘Lupin III: The First’, de Takasji Yamazaki, primera de la saga que es produeix en 3D; «realment espectacular, una de les pel·lícules d’animació de l’any», segons Sala.

Homenatge a Caligari

Sitges 2020 serà, alhora, aparador del cine del gènere del moment i reflexió retrospectiva sobre alguns clàssics. L’any del centenari de ‘El gabinete del doctor Caligari’ («probablement el primer títol fantàstic de la història del cine», va recordar Sala), el festival adopta aquest clàssic com a motiu per al seu cartellcom de costum, realitzat per l’agència China. «Un laberint expressionista inspirat en Sitges», va dir Sala.

A partir de la pel·lícula de Robert Wiene s’ha creat la retrospectiva ‘Sombras de Caligari’, amb, per exemple, un clàssic del nivell de ‘El proceso’, d’Orson Welles; altres títols s’anunciaran pròximament. La retrospectiva estarà acompanyada d’un llibre sobre la influència de Caligari en el fantàstic. A més, se celebraran els 40 anys de ‘L’home elefant’, de David Lynch, amb la projecció d’una versió remasteritzada en 4K, i els trenta de «Desafiament total», de Paul Verhoeven, també en 4K.

Notícies relacionades

A la secció documental destacaran un parell de documentals sobre grans figures: ‘Kubrick by Kubrick’, de Gregory Monro, que resumeix la filosofia de vida del director a partir de les seves gravacions, i ‘Be water’, documental de Bao Nguyen sobre Bruce Lee. Ja a Brigadoon, s’exhibiran documentals com ara ‘Bava puzle’, sobre el director italià Lamberto Bava (‘Demons’) i ‘Segrelles. Il·lustrador universal’, sobre la vida i obra del pintor valencià José Segrelles.

El premi Nosferatu d’aquest any serà per a Manuel de Blas, actor visible en el fantàstic estatal des dels 60 (va arribar a compartir repartiment amb Boris Karloff a ‘El coleccionista de cadáveres’) i encara en actiu.