209 galeries de 30 països

Una paròdia de Franco agita ARCO

La Fira Internacional d'Art Contemporani comença aquest dimecres a Madrid amb obres del polèmic Riiko Sakkinen, Kandinsky, Miró, Dalí, Tàpies i Plensa

zentauroepp52483432 ampliaci n pie de foto  graf6478  madrid  25 02 2020   la ob200225202300

zentauroepp52483432 ampliaci n pie de foto graf6478 madrid 25 02 2020 la ob200225202300 / FERNANDO VILLAR

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

‘Franco no va ser tan dolent com diuen’. Així resa l’obra de l’artista Riiko Sakkinen que exposa la galeria Forsblom en la nova edició d’ARCO, la Fira Internacional d’Art Contemporani que comença aquest dimecres a Madrid. No és la primera obra polèmica que presenta el creador finlandès establert a Espanya relacionada amb el nostre país. L’any passat, la mateixa galeria va exhibir ‘Els nostres reis favorits’, una imatge de Felip VI de braços plegats i, al seu costat, una llista d’altres cèlebres monarques dins de diversos àmbits de la cultura popular, des dels reis Melcior, Gaspar i Baltasar, fins a King Kong o King África. 

Ara torna amb el seu vessant satíric arremetent contra el dictador a través d’un catàleg en què s’exposen els seus assoliments més importants, començant per coses serioses, com la creació de la Seguretat Social, fins a acabar dient que va inventar la paella, el cubalibre i el calimotxo, que va inaugurar ‘Pasapalabra’, ‘Gran Hermano’, ‘Sálvame’, ‘Supervivientes’, ‘Operación Triunfo’, i que va formar part de Los Payasos de la tele i dels Lunnis. Amb aquesta obra vol transmetre de quina manera es manipula la informació fins al punt de deformar-la i canviar la perspectiva de la gent, una espècie de metàfora pop sobre les ‘fake news’ en temps d’auge de la ultradreta. 

Més referències al dictador

No és l’única referència al dictador en aquesta mostra. El cubà Marcos Castillo utilitza unes llibretes de notes tallades en què es pot llegir ‘Franco’ i, en el seu interior, ‘Castro’. Un joc de paraules que té a veure amb l’experimentació òptica vinculada al disseny cubà de principis de la revolució, que va donar lloc a les avantguardes. 

La monarquia torna a ser present en la fira després del controvertit ninot del rei Felip VI, obra de Santiago Sierra en col·laboració amb Eugenio Merino. En aquesta ocasió, es tracta d’una fotografia retrat del rei emèrit, de l’artista Pedro G. Romero, que va ser realitzada el 1990 i que va formar part de l’exposició ‘El somni imperatiu’ en el Cercle de Belles Arts. No obstant, no hi ha cap voluntat de polèmica, almenys així ho afirmen des de la galeria sevillana Alarcón Criado, que s’ha encarregat de recuperar aquest material abans de la mostra que recollirà el Reina Sofía de l’autor. En qualsevol cas, reconeixen que els símbols continuen tenint un paper fonamental en la nostra societat i que la seva interpretació pot canviar al llarg del temps. 

209 galeries de 30 països

En aquesta 39a edició d’ARCO hi participen 209 galeries de 30 països, amb un augment de la presència espanyola. A més, s’aposta per programes enfocats a la presentació d’un o dos artistes per intentar donar-los més veu. En aquest sentit, es pot veure tota una sèrie d’Ai Wei Wei inspirada en el zodíac xinès i feta amb peces de Lego, així com obres d’Alfredo Jaar, Mario Merz i Aurélia Muñoz. 

Notícies relacionades

Aquest any no hi haurà país convidat, sinó que se centrarà en la temàtica ‘És només una qüestió de temps’, dedicada a l’artista Félix González Torres. 

De moment, una de les obres més cares d’aquesta edició és un calder valorat en 1,8 milions d’euros, tot i que també podran veure’s peces importants de Kandinsky, Miró, Dalí, Tàpies, Oskar Schlemmer, Antonio López, escultures de Chirino i Jaume Plensa. 

Temes:

Art ARCO