Anar al contingut

GUARDONS DE LA LÍRICA ESPANYOLA

Bieito i Carreras, Premis Òpera XXI

El director teatral va ser distingit per la seva producció de 'Die Soldaten', de Zimmermann, al Teatro Real, i el tenor va rebre una distinció honorífica

Marta Cervera

Bieito i Carreras, Premis Òpera XXI

Marta Perez

La primera edició dels premis Òpera XXI celebrada aquest dijous a la nit al Liceu ha servit per destacar la bona sintonia entre les principals institucions del país dedicades a la lírica. Com va destacar Salvador Alemany, president del Patronat del Gran Teatre del Liceu en el seu discurs de benvinguda als representants d’Òpera XXI, que reuneix l’Associació de Teatres, Festivals i Temporades d’Òpera d’Espanya.  “No estem competint sinó col·laborant perquè els nostres reptes són comuns”, va destacar Alemany, amfitrió de la vetllada. Ho va dir al Saló del Miralls abans de començar el sopar de gala que aquest any s’ha celebrat a Barcelona. Encara no se sap on es realitzarà l’any que ve. Dependrà de la decisió del consell d’Òpera XXI, va explicar Oriol Aguilà, director del Festival de Peralada escollit aquell mateix dia nou president de l’organisme.

Un emotiu vídeo en record a l’enyorada diva Montserrat Caballé –la filla del qual, Montserrat Martí, i la seva neboda Montse Caballé van participar com a convidades a l’acte– va obrir el sopar de gala durant el qual es va fer entrega dels premis atorgats per Òpera XXI . Els premis Òpera XXI agafen el relleu dels desapareguts Premis Lírics del Teatre Campoamor i van destacar el millor de la lírica nacional de l’última temporada 2017-18.

Un ambient relaxat i festiu va acompanyar l’entrega de guardons que va explicar amb la guinda final de l’actuació de la soprano Mariella Devia, reconeguda en aquesta primera edició dels premis Òpera XXI per la seva interpretació de ‘Lucrezia Borgia’, de Donizetti, en la temporada de l’Associació d’Amics de l’Òpera de la Corunya.

‘Die Soldaten’ i ‘Gloriana’

També van ser premiats el mestre Guillermo García Calvo, pel seu ‘Siegfried’, de Wagner a l’òpera d’Oviedo. Quant a produccions, el Teatro Real es va emportar la palma. El director d’escena Calixto Bieito, va recollir el guardó per la seva impactant i monumental producció de ‘Die Soldaten’, de Zimmermann, al teatre madrileny. I Joan Matabosch, director artístic de l’esmentat teatre, va recollir el premi al Real per la nova producció de ‘Gloriana’, de Benjamin Britten, amb direcció d’escena de David Mc Vicar, coproduïda amb l’English National Opera i la Vlaamse Opera (Òpera Flamenca) d’Anvers.  Cap premi per al Liceu aquest any. 

Bieito, que va remoure el Liceu amb les seves atrevides versions d’‘Un ballo in maschera’ i ‘Don Giovanni’ no ha tornat al Liceu amb res nou des de ‘Wozzek’ (2005), tot i que la seva aclamada versió de ‘Carmen’ s’ha reposat diverses vegades i torna la pròxima temporada. Poc amant de discursos, abans de rebre la distinció va comentar amb El Periódico: “Aquest premi m’il·lusiona primer perquè recull tota la tradició dels Premis Campoamor i era molt important no perdre-la”, va dir Bieto. Havia vingut procedent d’Anvers on està preparant una nova òpera amb el compositor català Héctor Parra, una versió de la novel·la ‘Les benèvoles’. “En segon lloc, que es digui Òpera XXI m’agrada. No em cansaré de dir que l’òpera és l’art del futur perquè ho té tot: Et permet fer de tot i el camp és tan ampli que la societat hauria d’implicar-se més en aquest art, especialment la gent jove”, va afegir el director que treballa a tot arreu menys a Barcelona. 

Mirna Lacambra, emocionada

Una emocionada Mirna Lacambra, veterana presidenta de l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, va recollir el premi al projecte de desenvolupament de l’activitat operística, mentre que el tenor Josep Carreras i l’Associació d’Amics de l’Òpera de la Corunya, que va recollir Natalia Lamas es van portar respectivament els premis honorífics a la persona i a la institució. “Em fa molta il·lusió aquest premi, i més rebre’l al Liceu, que sento com casa meva”, va destacar el cantant que continua molt actiu, amb concerts i la seva tasca davant la seva Fundació contra la leucèmia. “És el típic premi que et donen a partir de certa edat però rebre’l és una gran emoció”, va assegurar Carreras. Tot just arribar a la cita va explicar a El Periódico que per a ell “és meravellós poder continuar pujant a l’escenari i transmetre emocions al públic”. I, com a president de la Fundació Josep Carreras contra la leucèmia, “no puc sentir-me més orgullós perquè estem realitzant un treball magnífic”. Els premis Òpera XXI volen promoure l’òpera a Espanya. Per a l’admirat tenor, les coses s’estan fent bé. “L’òpera a Espanya és millor que abans perquè hi ha més teatres, temporades i orquestres de millor qualitat, tot i que no hem assolit l’excel·lència encara. Però hi ha bons directors, bons músics i bons cantants”. 

El jurat d’aquesta edició ha estat integrat per dos musicòlegs, Jaume Radigales i Begoña Lolo, una soprano, Ana María Sánchez, els periodistes Gonzalo Alonso, Pablo Meléndez-Haddad, Fernando Sans i Juan Ángel Espelma del Camp i l’escriptor i divulgador musical Ramon Gener. 

La festa de l’òpera espanyola va coincidir amb l’anunci el mateix dia del fitxatge de Christina Scheppelmann per l’Òpera de Seattle. La directora artística del Liceu fins a final de temporada estava radiant. “Després de 31 anys en aquest negoci tinc molta experiència acumulada. Conec bé San Francisco i Seattle no és lluny, només és qüestió de reconnectar amb ells”, va explicar contenta amb la seva nova destinació. “El teatre és molt bonic i té una excel·lent acústica. Acaben d’inaugurar al costat un nou edifici amb oficines, tallers i una sala d’assaig on vull fer moltes coses. Però, primer, he d’aterrar-hi”.

Temes: Òpera Liceu