ASSASSINS PROFESSIONALS

'Polar', el bingo de Víctor Santos: Netflix estrena la pel·lícula basada en el seu còmic

El dibuixant valencià es fa lloc als EUA gràcies a la seva sèrie de Black Kaiser, la versió cinematogràfica de la qual arriba a la plataforma de 'streaming' aquest divendres

zentauroepp46647550 icult  vi eta  ilustracion del comic  polar  surgido del fri190121163505

zentauroepp46647550 icult vi eta ilustracion del comic polar surgido del fri190121163505

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 2012 el dibuixant valencià Víctor Santos (1977) va començar a traçar les primeres vinyetes de Black Kaiser, un "hermètic, impassible" i llegendari assassí mercenari que es convertiria en protagonista de la sèrie d’acció ‘Polar’ (Norma). Ho va fer com a "alleujament i evasió" de la feina de franquícia que feia per al mercat nord-americà amb sèries com 'Godzilla'. "Estava sota la pressió de les dates d’entrega, amb un ritme terrible, i les crítiques dels fans de personatges que no són teus. Ho estava passant malament amb una feina que sorgia d’una cosa vocacional", admet en l’actualitat. Poc podia imaginar llavors que ara estaria a punt de presenciar l’estrena mundial, aquest divendres 25 de gener a Netflix, de la versió cinematogràfica del seu còmic, l’estrena mundial, aquest divendres 25 de gener a Netflix,versió cinematogràfica del seu còmicdirigida per Jonas Akerlund i protagonitzada per Mads Mikkelsen ('La caça', 'Arctic') i Vanessa Hudgens.  

Quan va decidir pujar-lo a internet sumava ja 120 pàgines d’aquell exercici d’estil en blanc i negre amb el vermell sang com a fil conductor d’un relat de ritme visual trepidant i carregat d’escenes de violència, en format horitzontal. Va viure com a webcòmic fins que, amb l’objectiu de publicar-lo en paper, Santos es va dirigir a l’editorial nord-americana Dark Horse, la seva preferida. “Als 90, va ser pionera en fomentar els còmics de creació pròpia. Va contractar autors de primera fila i els va donar llibertat per fer el que volguessin a més de la propietat dels seus personatges. El seu ganxo van ser per exemple 'Sin City', de Frank Miller, o ‘Hellboy’, de Mike Mignola, que també van portar al cine”. I Dark Horse va apostar per 'Polar' –el primer àlbum, 'Surgido del frío’, el va publicar Norma a Espanya el 2015; n’ha fet tres, i el quart, "amb un Black Kaiser més crepuscular", està a punt d’imprimir-se. I li va recomanar afegir alguns diàlegs, ja que l’original era mut, i va començar a oferir els drets audiovisuals, que va comprar Constantin Filmes ('Resident Evil'), mentre desenvolupava l’adaptació al cine. Quan van confirmar Mikkelsen com a protagonista, va entrar Netflix en escena

Víctor Santos, dilluns passat a Barcelona / JOAN CORTADELLAS

Black Kaiser treballa per a Damocles. "És una agència governamental que està sent privatitzada i 'està fent un ERO' amb els seus assassins professionals, els jubila –explica el també autor de 'Los reyes elfos’. Ell veu que volen eliminar-lo quan l’únic que vol és abandonar aquest tipus de vida i viure en pau o amb els seus dimonis. No pensa que ha fet bé, només vol acabar amb una etapa de la seva vida". 

Tot i que en comptes de màscara porta pegat a l’ull, per al protagonista es va inspirar en l’Spirit de Will Eisner, capaç, admira, de "tocar gairebé tots els gèneres –acció, ‘western’, comèdia d’embolic...– amb un sol personatge", però també enl’Alain Delon d’'El samurai', dirigida per Jean-Pierre Melville, "un personatge glacial, hermètic, però amb un codi d’honor propi". "Volia que el lector no sabés gaire res d’ell pel que ell verbalitza, que els altres personatges semblessin saber molt d’ell i que les seves accions parlessin per ell", explica. 

 / VÍCTOR SANTOS / Vinyeta de 'Polar'

¿Com fer que un assassí mercenari caigui bé al lector? "Em vaig preguntar què diferencia Black Kaiser de la resta de violents. Ell té uns codis. ¿Per què es posa uns límits? A través d’ell pots sortir a l’abisme i plantejar-te dilemes morals". El seu món, afegeix, "és una realitat paral·lela on la violència està assumida, naturalitzada, amb gent subjecta a unes lleis pròpies al marge de la societat". 

Notícies relacionades

En el segon volum Kaiser cedeix protagonisme a Christy White, que passa de víctima a assassina venjativa, també amb pegat a un ull. Ella es converteix en heroïna en una sèrie on hi ha igualtat de gènere entre els assassins. "En aquest món tan despietat es premia, sobretot, l’eficàcia, i l’eficàcia no sap de sexes", somriu el també creador de la sèrie negra 'Rashomon', ambientada en època de samurais.  

 / VÍCTOR SANTOS / Vinyeta de 'Polar'

Creació pròpia

Després de la loteria de la pel·lícula de Netflix, Santos se sent "privilegiat" perquè 'Polar' li ha permès obrir-se "un lloc on no solen arribar gaires espanyols", que és el de poder dedicar-se "amb més llibertat a obres de creació pròpia", ja que al mercat dels EUA la majoria treballen en franquícies, tot i que "són autors molt respectats i valorats". Té "carta blanca" de Dark Horse per a la seva altra sèrie d’acció 'online', 'Guts'. La protagonista promet: "Una noia negra perseguida per neonazis als anys 80".  

 / VÍCTOR SANTOS / Vinyeta de 'Guts'