D'un llibre inclassificable

fcasals14372507 rafael argullol170606183950

fcasals14372507 rafael argullol170606183950 / ALEX BELLART

1
Es llegeix en minuts
Domingo Ródenas de Moya

Un dels tòpics de la crítica literària consisteix a qualificar un llibre d’inclassificable. Però gairebé mai és veritat. Gairebé tots els llibres són classificables en gèneres i subgèneres, però també en els graus d’adaptació a les convencions, en propòsits i en el cabal de saviesa, emoció, felicitat (o disgust) que transporta. Ara tinc al davant un llibre que es treu de sobre qualsevol encasellament com si fos una camisa de força: 'Poema' (Acantilado), de Rafael Argullol, que fa anys que explora una zona de l’escriptura escarpada i plena de turbulències. És una regió on l’assaig i el relat i la poesia s’emmascaren entre si i es barregen amb l’aforisme, la filosofia, el llibre de viatges o la confessió, on tots aquests metalls semblen haver-se fos per donar un aliatge literari molt estrany i valuós. En ella l’escrit no només travessa i empelta formats diferents, sinó també tons, veus, visions que componen una espècie de polifonia successiva.

Notícies relacionades

Per tot plegat se suposarà que aquest 'Poema' no és un poema, malgrat que ha de llegir-se amb la unitat íntima que té qualsevol poema: la del subjecte que converteix la seva experiència, la del carrer, la de la biblioteca i la del pensament, en llenguatge. L’experiment ha consistit a imposar-se la disciplina d’escriure gairebé cada dia, durant tres anys, un breu text que oscil·la entre l’apunt, el poema, la reflexió, la minicrònica, l’evocació, la instantània paisatgística i fins i tot la pregària, una disciplina que no podia ser rellevada per la malaltia ni el viatge, contra vent i marea.

Així, dia a dia assistim a la destil·lació de la vivència, interpretada a diverses llums, les de la pintura o el mite, les del cine o la literatura. Cada jornada espremuda en poques i condensades paraules. Per això la lectura també ha de ser lenta, compassada al ritme impassible del temps. Com diu un dels textos, «Todo,/ circular y absoluto,/ sencillo como una rueda de piedra,/ está en el poema». Hi ha l’acció de gràcies per la bellesa sempre inesperada i el lament pel dolor injuriós, hi ha la clarividència del que es coneix i es tolera i la por que a tots aclapara i l’esperança com una promesa que es renova gairebé cada matí.