NOU ESPECTACLE

La maternitat segons Peeping Tom

L'aclamada companyia belga aprofundeix en l'univers familiar amb 'Moeder', segona part de la seva trilogia, al Mercat de les Flors

fcasals37210782 icult espectaculo moeder de peeping tom foto degtiarov ol170208190828 / DEGTIAROV OLEG

fcasals37210782 icult  espectaculo moeder  de peeping tom foto  degtiarov ol170208190828
fcasals37140304 peeping tom moeder170208133255
fcasals37210783 icult  espectaculo moeder  de peeping tom foto  degtiarov ol170208190857
fcasals37210777 icult  espectaculo moeder  de peeping tom foto  degtiarov ol170208190837

/

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

¿Què significa ser dona i ser mare? ¿Com projectem els nostres desitjos i les nostres pors respecte de la maternitat? ¿Quins records queden quan les mares es moren? Aquestes i altres preguntes són abordades amb una barreja d’humor i drama a Moeder, el nou espectacle firmat pels belgues Peeping Tom. L’aclamada companyia, que és especialista a fusionar dansa i teatre, és una de les favorites del públic català i ha esgotat les localitats al Mercat de les Flors, on l’obra es representa fins aquest diumenge.

Vader (Pare), primer capítol d’una trilogia sobre la família, Peeping Tom va situar l’acció en espais concrets com per exemple una residència d’avis i una sala de festes. A Moeder, opta per un espai més abstracte. «Hem treballat molt en la dramatúrgia, els canvis d’espai i temps, per plasmar aquesta bifurcació de la realitat que es produeix en la nostra ment», explica la coreògrafa argentina Gabriela Carrizo, fundadora de Peeping Tom juntament amb Franck Chartier.

IMATGES PERTORBADORES / Ella ha assumit la direcció de Moeder, un espectacle que es nodreix de les experiències, les visions i les vivències tant de la directora com també dels vuit actors i ballarins protagonistes. «Ens agrada posar el pensament en moviment», assenyala. «Aquesta peça és menys narrativa que l’anterior. Un hi connecta a partir de diferents imatges i situacions de les quals es desprenen diferents significats i associacions», afegeix.

A l’obra, estrenada el setembre passat a Bèlgica, hi apareixen la memòria, els records i també els desitjos i les frustracions relacionades amb la maternitat. En escena, l’acció transcorre en uns espais estranyament pertorbadors com una vetlla, una maternitat amb una incubadora i una espècie de museu familiar «on observem la vida com si fos una obra d’art». Com passa amb la nostra ment, on les empremtes del passat sorgeixen quan menys ho esperem, desapareix la frontera entre la realitat i la irrealitat, la vida i la mort, l’àmbit públic i el privat, el passat, el present i el futur. «Els diferents espais s’acaben barrejant com passa en la nostra ment», subratlla Carrizo.

Vader s’abordava, entre altres temes, la soledat, com la societat occidental aparta aquells individus que ja no són considerats productius. «A Moeder es parla molt de l’absència, del buit», afirma.

Notícies relacionades

‘KINDEREN’, EL 2018 / Després de Vader, que es va veure en el marc del Grec el 2014, i Moeder, Peeping Tom prepara per al 2018 Kinderen (Fills) per tancar la trilogia. «De moment, no sabem si la programarà el Mercat o el Grec», explica Cesc Casadesús, exdirector del Mercat i nou responsable del festival d’estiu de Barcelona.

Després de la roda de premsa d’ahir, havia d’anar a dinar amb Àngels Margarit, nova cap del Mercat, amb qui té una gran sintonia, i la directora de Peeping Tom per parlar-ne. «Les línies mestres de la pròxima temporada estan definides, només queden detalls per tancar», va aclarir Margarit, que s’està adaptant al seu nou repte artístic. Per a Casadesús, la situació és una altra: «He trobat el triple de propostes que podem fer. Ramón Somó no tenia llibertat per decidir i ara he de veure com ho col·loco tot perquè tingui sentit».