'Entremeses', al Teatre Romea
Cervantes en petites dosis
Teatro de la Abadía reposa tres peces de teatre breu de l'autor de 'Don Quixot'

Escena d’’Entremeses’, que recala al Romea fins al 7 de juny. /
Per celebrar els seus 20 anys de vida el Teatro de la Abadía de Madrid, important referent de l'escena espanyola, torna a Barcelona amb Entremeses. La reconstrucció del muntatge que ha triomfat a l'estranger recalarà al Romea fins al 7 de juny. Entremeses va ser el primer muntatge de la companyia, creat amb intenció de rescatar valuoses obres curtes escrites per Miguel de Cervantes (1547-1616), autor de la famosa novel·la Don Quixot de la Manxa.
«Estic molt satisfet de com està funcionant l'obra i de l'interès que suscita», comenta José Luis Gómez, fundador i director de la troupe. Considera que molts són els paral·lelismes entre la societat actual, «on regna el que és políticament correcte i la mentida», i la que retrata Cervantes a La cueva de Salamanca, en què el protagonista és un banyut content i ignorant; El viejo celoso, que parla d'un marit possessiu, i El retablo de las maravillas, una burla dels estatuts de neteja de sang de l'època. «El tema central és la beateria i la religiositat aparent», va explicar Gómez, que va alabar l'astúcia de Cervantes a l'hora superar la censura dels segles XVI i XVII per retratar els conflictes del poble a través d'aquestes obres breus i divertides que servien de descans còmic durant els intermedis dels Autos Sacramentales, peces de temàtica religiosa.
En la línia reivindicativa exhibida pel sector de les Arts Escèniques a la gala dels premis Max, Gómez va lamentar la falta de visió dels governants. No es fia dels que es preocupen més per destinar fons públics a trobar les restes de Cervantes que a dissenyar polítiques culturals coherents. La notícia d'un possible descens de l'IVA cultural va provocar un somriure a la seva cara: «Que em permeti sa senyoria que em posi vermell en lloc seu», va contestar, parafrasejant Azaña, primer ministre de la Segona República espanyola.
Entremeses va veure la llum el 1995 després d'un ardu procés d'investigació. «Ho vaig plantejar com una festa, un retrobament amb les arrels d'Espanya a través de la paraula i la crítica a uns temps molt durs», va aclarir.
Quatre dels actors del repartiment original repeteixen en aquest. «Aquest retrobament amb l'obra i amb José Luis Gómez ha sigut diferent que fa 20 anys. Hem trobat un altre lloc comú, diferent, però agradable», ha dit Inma Nieto, una de les actrius veteranes per a la qual ha sigut agradable aquest retrobament amb el seu mestre.
- Turisme de masses Inventen platges falses per despistar els turistes a les Balears
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- La fuga d’agost del 2024 Sallent reconeix que els Mossos no van sospesar la fugida de Puigdemont
- Baròmetre municipal La vivenda supera la inseguretat com a principal problema dels barcelonins
- Tempesta judicial i política L’empresonament de Cerdán noqueja Sánchez, que no pot desviar el focus
- Segons l’Institut Carles III Espanya registra 265 morts prematures atribuïbles a la calor de l’última setmana, 43 a Catalunya
- EL MERCAT BLAUGRANA El Barça renova Ansu Fati fins al 2028 i el cedeix al Mònaco
- Sanitat pública Catalunya reforma l’atenció primària perquè en un any es pugui oferir assistència en 48 hores
- Mobilitat Evacuats una vintena de passatgers pel túnel del funicular de Montjuïc per una incidència
- Publicació al novembre Joan Carles I es reivindica al seu llibre de memòries cinc anys després de l’‘autoexili’