Fred i Son, la cançó de la teva vida

El grup barceloní va desplegar la sensibilitat pop d''El carter ep' a Heliogàbal

Fred i Són, durant la seva actuació en Heliogàbal.

Fred i Són, durant la seva actuació en Heliogàbal. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
JORDI BIANCIOTTO / BARCELONA

L'estampa d'un concert de pop en família, amb nens corrent amunt i avall, al migdia d'un diumenge assolellat i amb una pissarra que anuncia vermuts i spritz és molt Fred i Son. I si el grup que actua són precisament ells, estem davant d'alguna cosa més que un recital: és una performance completa en la qual aquestes parelles a la trentena, i les seves criatures, i el soroll dels vasos, i el sifó, i  la tertúlia d'amics a tocar del miniescenari (mitja hora de retard dóna per a bastant) semblen ingredients d'una de les seves lletres.

Passa la vida i Fred i Son la reflecteix en cançons que ens reconforten davant la imatge de la nostra fragilitat, que parlen de sensacions poc comunes en la narrativa pop més triomfadora: indecisió, mandra, melancolia, vulnerabilitat. De tot això hi va haver ahir a Heliogàbal, on el grup barceloní va estrenar El carter ep, un disc de quatre cançons compostes per encàrrec, com a gratificació als fans que van contribuir a un projecte de micromecenatge. Quan van interpretar Nausica eren allà, entre el públic, la petita filla d'un d'ells, batejada amb aquest nom en honor a una pel·lícula d'Hayao Miyazaki. «Com la noia del futur, entre arbres i insectes, / Voles molt amunt», li va cantar Xavi Rosés, i segurament tots a Heliogàbal vam desitjar que algú ens hagués fet una cançó així quan teníem sis anys.

Notícies relacionades

Només és un moment van desplegar un suggerent bodegó familiar, El somni dels somnis, cantada per Elisenda Daura a la bateria, va passar a la música un film de Michel Gondry i A la ciutat va transmetre amb subtilesa imatges d'«un diumenge una mica gris a qualsevol ciutat, com la nostra», va apuntar Rosés. Melodies recollides i harmonies assentades en la seva guitarra acústica i crescudes en volum gràcies a les notes de Cristian Pallejà amb la seva elèctrica, una clàssica Gretsch de so net.

REPERTORI OBERT / No van tocar aquestes quatre cançons d'una tirada, sinó esquitxant un repertori que va recórrer temes dels seus dos discos i material més apartat. De Diu que no sap què vol, que va obrir el repertori, fins a una de les seves rares cançons en castellà, Una familia feliz, passant per Mar d'absència, Abric i bufanda, Bandera vermella i, als bisos, dues de les seves creacions més inspirades, L'arc de Sant Martí Cançó de fred i son. Composicions que, a diferència de Nausica, no semblen dirigides a ningú en concret, però que cadascú podia sentir una mica seva, com un mirall on contemplar-se o un esbós de la cançó de la seva vida.