CRÒNICA
Lee Ranaldo, elèctrica emoció
El guitarrista de Sonic Youth va oferir una lliçó de rock
Lee Ranaldo ja ho avisava en la seva entrevista per a EL PERIÓDICO: el xou de dimecres a La [2] d'Apolo havia de ser elèctric, res d'experiment acústic. Elèctric, i de quina manera. Ranaldo traient pit al davant, millor que ben acompanyat per tres músics en perpètua tensió: el bateria Steve Shelley (Sonic Youth), el guitarrista Alan Licht i el baixista Tim Luntzel, tres supertres. Emoció tensa, amb duplicitat melancòlica, del primer a l'últim acord.
El mític guitarrista de Sonic
Youth va tenir temps per compadir-nos per la derrota del Barça a Munic i donar alguna explicació sobre les cançons, però sobretot hi va haver música: electricitat per cicatritzar ferides. El repertori va sorgir, sobretot, del recentBetween the times and the tides(2012). La molt melòdicaOff the wallés una declaració de principis («pren-me com sóc») a la vegada que una crida d'auxili («agafa'm la mà i porta'm a casa»); sona urgent, necessària i autèntica. La veu de Ranaldo, poderosa alhora que vulnerable, pot recordar la de Michael Stipe de R.E.M.
L'artista va presentarXtina as I knew hercom la història d'un grup d'amics que als 16 i els 17 anys s'emborratxaven i fumaven junts, i que 20 anys després es retroben per veure com la seva vida ha pres camins d'allò més diversos. Són set minuts -els últims, en una ona pròxima als mítics de Television- de rock sinuós en tribut, sobretot, a una noia que semblava solitària a les festes.
Si en el disc aquestes últimes cançons de Ranaldo s'ajusten a paràmetres tirant a classicistes, en el directe l'artista nord-americà no tem en cap moment amplificar el soroll o portar les composicions cap a desenvolupaments experimentals, arribant a esquinçar la seva guitarra amb un arc de violí.
Notícies relacionadesTRIBUT A OCCUPY WALL STREET /Lostés dels talls més directes de la nit, gairebé una cançó de Lemonheads.Shoutsés més densa i seriosa, en part perquè és un tribut al moviment Occupy Wall Street, compost per «anarquistes no violents intentant millorar el món». Més fusta: una versió de l'Everybody's been burned,de The Byrds, cançó escrita per David Crosby; algun nou i prometedor tema; iFire island (phases), el que sembla una bella declaració d'amor a la seva dona, l'artista Leah Singer: «Cada vegada que miro / Somric i veig la teva bonica cara».
En la recta final,Waiting on a dreami els seus tocs a l'estilPaint it black (el clàssic de The Rolling Stones) van deixar una gran empremta. No tardes gaire a tornar a passar, Lee. Amb Sonic o sense.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Amb 150 anys Historiadors i entitats alerten d’una pèrdua «irreparable» per la demolició d’estacions de tren centenàries
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
