MUNTATGE LITERARI EN UN ESPAI SINGULAR

Elogi de la lectura

L'actriu Lluïsa Mallol encarna una bibliotecària neuròtica a l'obra 'Signatura 400'

El monòleg tancarà l'actual etapa del Círcol Maldà

Cabalosa 8 Lluïsa Mallol, a la petita sala del barri Gòtic.

Cabalosa 8 Lluïsa Mallol, a la petita sala del barri Gòtic. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
ELENA HEVIA
BARCELONA

Una d'aquelles tardes en què ho engegaries tot a rodar, l'actriu Lluïsa Mallol va somiar que era una altra. Estava en una biblioteca i la serenitat del lloc la va portar a desitjar ser bibliotecària. Això d'ordenar els llibres, cuidar-los, forrar-los i, és clar, poder llegir-los li va semblar una manera plàcida de reinventar-se. Fins i tot va arribar a matricular-se en Biblioteconomia i Documentació, i li va servir perquè el seu somni romàntic es fes miques. Entre bases de dades i ordinadors, l'última cosa que fan les bibliotecàries és llegir -almenys a la feina-.

Però això no va evitar que quan va arribar a les seves mans Signatura 400, un monòleg escrit per la debutant i jove autora francesa Sophie Divry, protagonitzat per una veterana bibliotecària un pèl neuròtica, aquell somni tornés i el text acabés convertint-se en un muntatge. A partir de demà, Signatura 400 arriba al Círcol Maldà, sota la direcció de Joan Peris, en adaptació i traducció de Mallol, que acompanyada en escena per un silenciós Joan Gibert, és l'estrella indiscutible de l'obra.

Dona de mitjana edat, la bibliotecària dóna curs al seu erràtic discurs quan dues hores abans que s'obri el centre hi descobreix un paio que s'hi ha quedat tancat. «Està acostumada al silenci i que ningú es fixi en ella, per això aprofita aquest interlocutor mut perquè es desfermi la seva xerrera», explica Mallol. La dona, que ni tan sols té nom, es mostra torrencial, per fi té algú que l'escolta. «Descobreix que han col·locat malament un llibre i això la desequilibra i dispara la seva neurosi».

Notícies relacionades

El monòleg, que es desenvolupa a la corda fluixa entre l'humor i el drama, desgrana diversos temes com l'ordre de les coses i dels llibres; els amors perduts; l'oposició entre vida i lectura; la fixació de la dona pel clatell d'un noi que visita el centre, i pel propi noi, és clar; el seu amor per Maupassant i les reticències per Balzac; el seu feminisme après en Simone de Beauvoir, la seva defensa de la lectura... «Perquè això, abans que res, és un homenatge als llibres i la lectura», adverteix l'actriu i en aquests temps d'arraconament i retallada cultural, el text bé podria ser una perfecta arma llancívola contra el ministre Wert i la seva equiparació de la cultura amb l'oci. «La meva bibliotecària diu: 'La cultura no és un plaer. La cultura és un esforç permanent del ser per escapar de la seva vil condició de primat subcivilitzat'. I encara que això soni a exageració també comporta una veritat: la cultura és necessària i molt més en aquests moments », adverteix.

La reivindicació ve amb melancolia perquè Signatura 400 clausurarà l'actual etapa del Círcol Maldà. L'antic i aristocràtic saló del Baró de Maldà ha estat amb els seus alts i baixos un dels espais més singulars de la ciutat. No haver-lo trepitjat mai és un pecat.