Mor Shomei Tomatsu, el fotògraf que va retratar els supervivents de Nagasaki

L'artista també va immortalitzar amb la seva càmera la singular cultura de la regió d'Okinawa

Un dels supervivents de Nagasaki fotografiat per Shomei Tomatsu.

Un dels supervivents de Nagasaki fotografiat per Shomei Tomatsu.

1
Es llegeix en minuts
EFE / Tòquio

Elreconegut fotògraf japonès Shomei Tomatsu, famós per les sevessèries de retratsde supervivents del bombardeig atòmic de Nagasaki (Japó), va morir el 14 de desembre passat als 82 anys a causa d'una pneumònia, segons van informar els seus familiars. Tomatsu feia temps que estava ingressat en un hospital de Naha, capital de la província d'Okinawa, on també va retratar amb detalladament els ritus i la gent d'aquesta regió amb unasingular cultura que sobreviu amb penes i treballs després de segles de conquistes.

Tomatsu, nascut el 1930 a Nagoya, va començar a fer fotos en la seva infantesa i després de graduar-se en Econòmiques per la Universitat d'Aichi, va començar a produir instantànies per al gran grup editorial Iwanami. Dos anys després va decidir convertir-se en'freelance',i el 1959 va fundar el grup Vivoamb els també fotògrafsEiko Hosoe i Ikko Narahara. El llibre'Hiroshima-Nagasaki Document 1961' publicat aquest any en col·laboració amb un altre fotògraf, Ken Domon, i que incloïa retrats seus de supervivents de la bomba atòmica que es va llançar sobre Nagasaki el 9 d'agost de 1945 va cridar per primera vegada l'atenció de públic i crítica.

"Va ser una persona que tenia una gran mirada respecte a Nagasaki i la seva mort ens ha provocat un buit al cor. A través de les obres que ens ha deixat tractarem de seguir expressant la seva voluntat", va explicar a Efe un portaveu delMuseu de la Bomba de Nagasaki, que alberga una col·lecció de 614 obres seves. L'última gran exposició sobre el seu treball es va celebrar en aquest museu entre el setembre i l'octubre del 2009, encara que periòdicament la institució organitza petites exhibicions.

Notícies relacionades

Després dels seus treballs centrats a Nagasaki, Tomatsu es va desplaçar a Okinawa, quan la província encara estava sota comandament nord-americà (no va ser tornada al Japó fins al 1972), i allà va capturar els elements de lacultura tradicional ryuken,pròpia d'aquest arxipèlag. Al mateix temps, va retratar la vida a les bases nord-americanes i el dia a dia dels okinawencs sota l'ocupació, fins a compondre una estupenda crònica delJapó de la postguerra.

Segons els crítics, Tomatsu va suposar una important influència per a la generació de fotògrafs que el va succeir, en què destaquen noms com Takuma Nakahira o Daido Moriyama.