EXPOSICIÓ D'UN CATALÀ AL CONTINENT ASIÀTIC

El Mediterrani a Pequín

Carles Bros mostra a la capital xinesa peces inspirades en la Costa Brava

Carles Bros, davant d’una de les teles d’inspiració mediterrània exposades al Museu d’Art de Pequín.

Carles Bros, davant d’una de les teles d’inspiració mediterrània exposades al Museu d’Art de Pequín. / FABIÁN LAINEZ

2
Es llegeix en minuts
NATÀLIA FARRÉ
BARCELONA

El temple de Wanshou, a Pequín, va ser construït el 1577 per l'emperador Wanli de la dinastia Ming per guardar-hi escriptures budistes escrites en xinès. El 1985, es va convertir en el Museu d'Art de Pequín amb la finalitat de preservar, estudiar i mostrar l'herència cultural del país. I des de finals de setembre, i fins al 30 de desembre, acull un tros de Mediterrani entre les seves sales. Instal·lacions amb caixes de sardines i llaunes d'anxoves de la Costa Brava llueixen enmig de lluminosos llenços banyats de blau, vermell i groc, i amb els acords d'algunes de les havaneres més conegudes -La calma iEl llop de mar- com a banda sonora. Es tracta deMediterrània: llum i color, l'exposició de Carles Bros, un vallesà instal·lat a la Costa Brava que té a favor seu el fet de ser un dels pocs occidentals capaços d'exposar en un museu xinès.

«És com un somni. Una cosa del tot inimaginable -explica Bros-. És molt difícil entrar al circuit de l'art xinès. Els pocs artistes occidentals que hi ha allà al·lucinen amb la meva exposició». I és que a aquest artista nascut a Terrassa el 1956 i amb 85 mostres a l'esquena l'ha convidat el mateix Govern del país. Una cosa encara més increïble. La història arrenca fa 11 anys, quan un home amb pipa entrava periòdicament a visitar la seva galeria -exposava només obra pròpia- del Port de la Selva, mirava i al sortir li aixecava el polze en senyal d'aprovació.

De paraula cap ni una fins fa quatre anys, quan el va convidar a mostrar els seus treballs a la Xina. El personatge va resultar que era Alain Jouffray, director de l'Institut Europeu d'Acció Cultural, una organització sense ànim de lucre ubicada a França, a més a més de director d'un museu francès i també d'una associació per a l'intercanvi cultural amb la Xina. Després van venir la invitació del Govern xinès, els successius viatges a Pequín i el naixement d'una segona exposició paral·lela i simultània:Impressions de la Xina.

Notícies relacionades

Si en la primera la idea és mostrar la lluminositat i el color del Mediterrani, a més d'una de les coses que més preocupen aquest patró de pesca -Bros té el títol tot i que no exerceix-, que són les espècies que estan en perill d'extinció, com l'anxova i la sardina, per la sobreexplotació pesquera; en la segona mostra, la intenció és mostrar les sensacions que Bros va percebre passejant pelshutongsde Pequín mentre preparava l'exposició del Mediterrani.

EL 2013, BARCELONA / «Vaig quedar fascinat. És la part més antiga i més humana de la ciutat. Vaig veure coses que em van emocionar i les vaig plasmar en uns croquis en paper i tinta xinesa que vaig comprar allà mateix», explica emocionat. Dels esbossos fetsin situ, que també s'exposen, en va treure les 22 peces que formen la mostra. El seu entusiasme amb el resultat és tan gran, que el seu pròxim objectiu és exposar aquestes pintures a Barcelona i Girona. Hi està treballant, de fet ja té algun cap lligat, i calcula que serà el 2013.