GP D'AUSTRÀLIA DE F-1

Alonso ressuscita el dia que Vettel destrossa Hamilton

El bicampió asturià és elegit Pilot del Dia a Melbourne a l'acabar cinquè en la seva estrena amb el nou McLaren-Renault

Vettel i Ferrari li roben la cartera a Hamilton i Mercedes amb una estratègia prodigiosa i un pilotatge perfecte del pilot alemany

rozas42662825 formula one f1   australian grand prix   melbourne grand pri180325091144

rozas42662825 formula one f1 australian grand prix melbourne grand pri180325091144 / BRANDON MALONE

4
Es llegeix en minuts
Miguel Martínez

Potser molts no van veure cap raó en la il·lusió de Fernando Alonso. Al cap i a la fi, s'havia classificat 10è al Gran Premi d'Austràlia, més o menys en la mateixa posició que els dos anys anteriors amb el seu McLaren i el motor Honda. Aquell somriure d'Alonso no es referia a la posició, sinó a les possibilitats en carrera, a disposar ¡per fi! d'un motor i un cotxe per poder competir, un conjunt amb el qual no s'ha d'estalviar gasolina, ni motor ni frens. I amb això, amb tan poc com tot això, Alonso ha aprofitat una parada al box, durant l'aparició del cotxe de seguretat, per instal·lar-se en la cinquena posició, que ha defensat amb mestria davant l'impetuós Max Verstappen durant més de 20 voltes al Gran Premi d'Austràlia. Aquell cotxe de seguretat ha proporcionat també a Sebastian Vettel (Ferrari) la possibilitat de col·locar-se líder quan no tenia més opcions que la de la tercera plaça. L'alemany no ha desaprofitat l'oportunitat i ha pispat a Lewis Hamilton (Mercedes) la primera victòria de la temporada.

Felicitat completa d'Alonso

“Estic orgull de vosaltres. Ha sigut molt de temps, un llarg hivern, i ara podem lluitar, ens podem divertir, sí”, ha dit Alonso per ràdio a la gent del seu equip a l'acabar la carrera. Aquest “ara podem lluitar” és el que li ha tornat el somriure, i el torna al primer pla, per poder ser escollit Pilot del Dia per les votacions de milions de teleespectadors de tot el món. “Verstappen sempre és molt agressiu, molt difícil, però aquest any ens podem defensar, podem atacar…”, insisteix l'asturià. “Som més ràpids en carrera que en crono, però podem i millorarem. Encara estem al punt més baixet de la temporada, amb moltes coses per millorar, per posar a punt, amb coses que han d'arribar encara en les pròximes carreres”, explica l'asturià.

Sebastian Vettel celebra amb els seus mecànics, a Melbourne, la victòria al GP d'Austràlia. / REUTERS / BRANDON MALONE

Els Hass, la gran revelació d'aquesta temporada, anaven davant dels dos Red Bull, amb problemes a la primera part de la carrera al triar un compost de pneumàtic més dur que la resta. La carrera havia programat una parada al box per a tothom. Kimi Raikkonen (Ferrari) ha intentat un undercut sobre Hamilton, però el líder de la carrera s'ha cobert d''Iceman' i s'ha part una volta després per protegir-se de qui el perseguia a dos segons, sense tenir en compte Vettel, que anava tercer a set segons.

Ha sigut llavors quan s'han aturat els Hass. Un problema amb una pistola ha ocasionat una fallada a la rosca als dos cotxes. Kevin Magnussen ha aconseguit trobar una escapatòria, però Romain Grosjean ha deixar el seu cotxe al mig de la pista. La direcció de carrera ha mostrat el cotxe de seguretat virtual, quan tots els cotxes rebaixen la velocitat i no han de baixar d'un temps anomenat  'delta', més o menys set segons més lent que una volta normal. I aquests set segons són precisament els que es guanyen en una parada al box en aquell moment respecte a una parada amb la carrera llançada.

Vettel reconeix que l'aparició del cotxe de seguretat li ha permès sorprendre Hamilton i derrotar-lo al final

Llavors Alonso ha entrat als boxs, per tornar cinquè, just al davant de Max Verstappen (Red Bull), i també llavors Vettel ha fet la seva parada per tornar líder, al davant de Hamilton, sense que el pilot anglès ni tan sols Mercedes hi comptessin. “No sabem què ha passat”, li deien per ràdio a Hamilton quan l'anglès demanava explicacions.

Hamilton, bastant desesperat

Quedaven 20 voltes amb tres duels a la pista: Hamilton-Vettel (pel triomf), Raikkonen-Ricciardo (pel podi), Alonso-Verstappen (per la cinquena plaça). En els tres casos ha passat el mateix, perquè, en un circuit tan difícil per avançar, els cotxes que anaven al davant no han cedit ni un espai. “Puc utilitzar el mode qualy ja?”, ha preguntat per ràdio Hamilton. Li han donat permís per fer-ho quan faltaven 10 voltes, permís per utilitzar el mode més agressiu de mapa motor, el que tothom ja anomena “mode festa”, i que ja havia aixecat la polèmica entre Hamilton i Vettel durant la classificació.

Fernando Alonso saluda els espectadors poc abans del començament del GP d'Austràlia. / EFE / DIEGO AZUBEL

Ha sigut un triomf de l'estratègia de Ferrari, i a la scuderia han decidit que fos l'espanyol Iñaki Rueda, cap d'estratègia, qui pugés al podi. L'equip italià ha pogut diversificar la seva estratègia amb els seus dos pilots, mentre que Hamilton només ha pogut cobrir-ne un, sense l'ajuda d'un company, perquè Valteri Bottas transitava per la cua després d'estavellar-se a la classificació.

"Soc feliç per l'equip. Ha treballat duríssim aquest hivern i ara, almenys, podem lluitar. I això que estem en el moment més baixet de la temporada. Millorararem molt en les pròximes carreres"

Fernando Alonso

Pilot de McLaren-Renault i escollit Home del Dia a Melbourne

Notícies relacionades

“Hem tingut sort amb el cotxe de seguretat. Estava passant moments durs amb els pneumàtics, però ha resat perquè sortís el cotxe de seguretat. Quan he vist el Hass parat, el meu cos s'ha omplert d'adrenalina, i he pressionat tant com he pogut”, ha explicat Vettel, sorprenent guanyador de la primera carrera. “Lewis ha tingut una gran volta a la qualy, en carrera hem tingut sort, no estem on volem estar en termes de rendiment del cotxe, però hem aprofitat la primera oportunitat i això ens dona una motivació genial per a les pròximes setmanes”, ha afegit l'alemany.

“He de felicitar Sebastian a Ferrari. Hem d'analitzar sobre la pissarra el que ha passat”, ha dit Hamilton, encara sense comprendre per què el seu equip no l'ha alertat que Vettel el podria avançar amb el cotxe de seguretat. Una vegada a la segona plaça, poca cosa ha pogut fer. “Teníem un gran ritu, però és molt difícil avançar. Hem sortit vius d'aquí i seguirem lluitant”.