CAOS A MOTOGP

Márquez demana el mecànic de la 'piruleta' per a MotoGP

El tricampió català creu que "els pilots no ens atrevirem a atropellar un dels nostres"

rozas39622234 piruleta barain  sauber foto  jose maria rubio170809234708

rozas39622234 piruleta barain sauber foto jose maria rubio170809234708 / RUBIO

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

El Mundial de MotoGP va viure, diumenge passat, una jornada molt emocionant durant la celebració del Gran Premi de la República Txeca al circuit de Brno, en una carrera que va acabar guanyant, gràcies a la seva tremenda habilitat i atreviment, el tricampió català Marc Márquez (Honda), que va canviar, tot i que la pista encara estava mullada, la seva RC213V amb rodes de pluja per la segona moto amb pneumàtics de sec, ‘slics’, abans de completar la segona volta per, ja en la primera volta del seu retorn a pista, superar per 20 segons per volta la resta d'adversaris, que van trigar a entrar a canviar la seva màquina i van perdre la carrera.

Marc Márquez considera que fa falta un mecànic més per supervisar fins al final la maniobra del canvi de moto

Això sí, l'emoció i, sobretot, el caos creat al carrer de box quan un munt de pilots van entrar alhora a canviar les seves màquines van fer, no només que Aleix Espargaró (Aprilia) s'estavellés contra Andrea Iannone (Suzuki), sinó també que alguns dels tècnics i mecànics que eren en aquella zona correguessin perill de ser atropellats. De manera que n'hi ha, com Jorge Lorenzo (Ducati), que es mantenen en contra d'aquest tipus de carrera, del ‘flag to flag’ (de bandera a bandera), i proposen que el gran premi s'aturi i es torni a reprendre quan les condicions climatològiques s'hagin estabilitzat i es pugui reprendre la marxa amb altres pneumàtics.

Els equips s'han d'organitzar millor

“Quan parles amb els organitzadors, et diuen que les carreres ‘flag to flag’ ofereixen, sovint, molt més espectacle que les normals, més xou, així que, pel que sembla, no ho podrem canviar”, va assenyalar el tricampió mallorquí de Ducati. “És evident que hem de fer alguna cosa per reduir, al màxim, la perillositat d'aquest tipus de carreres”, va indicar Andrea Dovizioso, “però, sobretot, el primer que hem de fer és organitzar-nos millor al box, evidentment, per exemple organitzant més bé les nostres comunicacions”.

Tot sembla indicar que demà mateix, en la reunió de seguretat que mantindran els pilots de MotoGP amb Carmelo Ezpeleta, màxim responsable del campionat, i els excampions del món Franco Uncini i Loris Capirossi, es parlarà del tema. Marc Márquez i Dani Pedrosa, els dos pilots oficials de l'equip Repsol-Honda, tenen diverses aportacions a fer perquè es debatin en aquell conclave, que, amb tota seguretat, faran que millori la seguretat en les difícils i perilloses situacions que es produeixen en els grans premis ‘flag to flag’.

Pedrosa demana reduir la velocitat al carrer dels boxs i col·locar un equip de Moto2 entre 'teams' de MotoGP per guanyar espai per al canvi

“Jo crec, per exemple, que hauríem d'augmentar en un mecànic més el nombre d'assistents a cada un dels nostres boxs”, va assenyalar Márquez. “I aquest mecànic de més només s'encarregaria de vigilar i donar la sortida al pilot quan el canvi s'hagi materialitzat del tot i s'asseguri que no ve cap altre pilot pel carrer de boxs per facilitar, sense perill, el seu retorn a la pista. El que estic demanant és tenir un mecànic més, com té la F-1, amb una ‘piruleta’ que autoritzi o freni el seu pilot a la sortida del box. És evident que cap de nosaltres atropellarà uns dels seus mecànics. Crec que la funció d'aquest nou mecànic seria vital perquè no es tornessin a produir problemes ni en l'arribada i ni en la sortida del pilot que entra a canviar la moto”.

Reduir la velocitat de 60 a 40 km/h al carrer dels boxs

Pedrosa té dos suggeriments a fer, segons va explicar a EL PERIÓDICO després del test postcarrera de dilluns passat a Brno. “Un seria reduir encara més la velocitat al carrer dels boxs, dels 60 km/h actuals a, potser, 40. Però el que sí que crec que ja hem d'aplicar per tenir més tranquil·litat és que, en el gran premi que ho decidim, comencem a organitzar els boxs de MotoGP intercalant un equip de Moto2 entre cada un dels nostres. És a dir, un de MotoGP, un de Moto2, un de MotoGP, un de Moto2… i això ens permetrà tenir als de MotoGP més espai per fer més serenament el canvi de moto”.

Lorenzo segueix sent contrari a les carreres 'flag to flag' però les accepta com a part de l'espectacle televisiu

Notícies relacionades

Es dona la circumstància que, en el cas del suggeriment de Márquez, aquesta idea ja gairebé ningú la utilitza en el Mundial de F-1, on el mecànic de la ‘piruleta’ ha canviat totalment la seva funció. Abans, en efecte, com suggereix el tricampió de Cervera, el mecànic es dedicava a mantenir un cartell amb la paraula ‘brake’ (frenar) quan el monoplaça arribava al box i, quan ja podia sortir, girava la piruleta i s'hi podia llegir ‘ready’. Però, ara, aquest mateix mecànic el que fa és observar l'operació enganxadet a l'equip de mecànics que fa la maniobra i, una vegada acabada, es limita a pitjar el comandament a distància que té a la mà per accionar la llum verda del petit semàfor que penja davant del cap del pilot i que substitueix la 'piruleta' que ara demana Márquez.

Un altre dels suggeriments que, segons sembla, està meditant proposar algun dels ‘magnífics’ de MotoGP és que s'obligui, com ja passa en el Mundial de 'superbikes', que també organitza la companyia Dorna, que, com a mínim, els pilots estiguin 30 segons al seu box, retinguts, tot i que, en l'operació del canvi de moto, només n'utilitzin, com a màxim, 20, així el retorn a la pista es fa d'una manera més pausada, no tan esverada.